Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Wednesday, February 29

Patut la umno boleh menang

Bila gua terbaca komen ni dalam gua punya email gua gelak guling2 beb, dalam zaman IT ni masih ramai rupanya budak hingusan yang nak belagak pandai, sedangkan diri sendiri bodoh, bangang, tolol, bahlol. Apa punya barang tahap pemikiran macam ni, dari mana dia dapat idea PM malaysia ni akan jatuh kepada lim kit siang pn gua tak tau, weiii dap lawan berape kerusi la weiii kalau menang semua pun boleh jadi mejoriti ke, bebal.
Yang gua tak boleh bla tu bila mamat ni boleh tau lak perancangan Allah. Mana nak letak kedudukan Qada dan Qadar manusia. Weei belajar la sikit bab agama jangan jadi bodoh tak boleh diajar,
Apa pun tak boleh beb, pas nak minta sumbangan ada sakitkan  poket lu,apa celop!!!!!!!
Lu apa nak cerita sejarah dengan gua beb. Kalau lu setakat baca buku tun sri lanang takyah cerita la beb.
Gua pernah ke kata gua sokong Dap, gua dari mula tulis blog sampai sekarng belum lagi gua kata suka dengan Dap.Cuma pada gua umno lebih mudarat dari Dap jadi gua mesti tentang beb.
Dari tulisan mamat ni gua dapat gambaran jelas kenapa BN terus berkuasa, sebabnya terlalu ramai orang Malaysia ni mudah kena kencing dan terima kecing tu dengan rela hati. ni yang dikatakan bahlol, bengap, bangang, bodoh, sengal, lu boleh terus dengan hidup umno lu, hidup BN lu. dan teruskan la hidup lu dengan kencing umno.
Hidup umno, hidup bn



salam.lu percaya tak kalau gua berITAHU lu maklumat yang tepat.ada peminpin islam PAS bila nak saja berceramah politik mula mula beri salam kat pendengar ok lepas tu maki hamun peminpin negara .iTukah yang di katakan peminpin ISLAM ke.macam mana nak jadi peminpin islam tapi perangai macam binatang.itulah pertama kali dan terakhir gua pergi dengar ceramah pas.dan gua langsung tak berminat dengan parti pas .lebih lebih lagi pas dah menjadi tali barut dap dan di kudakan oleh pkr.lu cakap memng sedap.lu tahu tak kalau pas masih lagi di buai minpi yang indah ....malaysia satu hari nanti perdana menteri lim kit siang dan tim. perdana menteri kapal singh.lu ingat dap mahu beri ke si anuar dan hadi jadi pm..bersunatlu bersunat lagi sekali pun hadi tak dapat jadi pm.
lu ingat anak cucu lu boleh hidup senang lenang tak kalau dap perintah malaysiA.LU MUNGKIN KATA TAK APA SEBAB MASA TU LU DAH MATI.YANG TINGGAL KETURUNAN LU.JADI DI ATAS PERBUATAN LU DENGAN KAWAN KAWAN LU ITU LAH YANG AKAN MEMBUATAN keturunan lu merana se umur hidup.jadi kalau nak mengata orang atau peminpin maka lu cermin cermin lah diri lu tu DUlu pun bukan bagus sangat.kalau lu le. LU TU BUKAN bagus atau lebih baik daripaDA peminpin umno yang ada sekarang ni maka KALAU LU BAGUS sudah tentulah allah telah meletakkan diri lu sebagai pm atau menteri.tetapi di sebabkan allah tahu tentang baik buruk nya hati dan perassan lu itu le maka lu jadi macam ni le sekarang.allah tahu kalau lu jadi pm rakyat lagi susah dan allah tahu lu di lahirkan di dalam dunia ini bukan sebagai pm atau peminpin masyarakat tetPI HANYA UNTUK MEMECAH BELAH KAN MASYARAKAT MELAYU DAN ISLAM.BERTAUBAT LAH KAMU SEBELUM ALLAH MENCABUT NYAWA LU .KESIAN MAK BAPAK LU YANG MELAHIRKAN LU .KALAU DIA TAHU LU PERANGAI MACAM NI LU TAHU TAK PEMINPIN PAS BILA BERCERAMAH JE NAK MINTA SUMBANGAN .YA LE NEGARA BERKEBAJIKAN .JADI RAKYAT KENA BERSEDEKAH WANG DAN HARTA DAN BERI KAT PENCERAMAH PAS.
CUKUP CUKUP LAH BUAT FITNAH.LU TAHU TAK TANGGUNGJAWAB PM DAN TPM KITA.LU HANYA JADI PEMINPIN DALAM RUMAH LU SAJA TAPI PM DAN TPM NAK JAGA 27 JUTA RAKYAT.SEBABKAN TU LAH ALLAH MENJADIKAN DATO SERI NAJIB DAN TAN SRI MUYIDIN SEBAGAI PEMINPIN NEGARA...SEBAB MEREKA SAJA LAH YANG BOLEH MEMINPIN NEGARA DAN MEMIKUL TANGGUNG JAWAB TERSEBUT.LU PERNAH TERFIKIR TAK KENAPA ALLAH TAK AMBIL DAN ANGKAT LU JADI PM ATAU TPM. LU TENGUK CERMIN .LEPAS TU LU TEPUK DADA TANYA SELERA.
GUA INGATLAH LU DUDUK RUMAH TU LU AMBIL BUKU SEJARAH ANAK LU ...BUKU SEJARAH MALAYSIA.LU BACA.,KALAU LU SEJARAH DALAM EXAM DAPAT A.LU BOLEH DUDUK BINCANG DENGAN GUA. KALAU LU SEJARAH BARU DAPAT 8 ATAU 7.TAK PAYAH LAH NAK CERITA TENTANG PERJUANGAN DAN MEMBELA RAKYAT.ATAU NAK MENENTUKAN SIAPA PEMINPIN NEGARA.BUANG MASA LU SAJA.LEBIH BAIK LU BUAI ANAK LU ATAU LU PERGI BELAJAR SEJARAH DENGAN ANAK LU JE.

LU SOKONG DAP LU DAPAT KE NAIK ROKET. LU CUBA LE NAIK ROKET .LU NAIK JE ROKET NAK KE BULAN .LEPAS TU ROKET MELETUP PECAH DUA JADI BESI BURUK.LEPAS TU BESI BURUK TU KITA TIMBANG GUNA DACING BN.,JADI KESIMPULAN PR 13.DI MENANGI BN DENGAN MAJORITI DUA PERTIGA.TAHNIAH BN.BN SAJA YANG BOLEH MEMINPIN NEGARA KITA.UMNO DAN BN TRADISI MEMBELA RAKYAT.
IKHLAS DARI ANAK MALAYSIA. HIDUP UMNO HIDUP BN.SALAM PERJUANGAN.

Read more...

Tuesday, February 28

samseng pakatan

Dalam entry gua sebelum ni gua bagi muka sebahagian gangster umno.tak adil la kalau gua cuma bagi kat umno je. Dalam pakatan pun ada kutu yang boleh tahan keras kepala ngan bodoh tahap piang.

1.kepala batu

2. Konseler malam

3.Mulut celupar

4.Akidah 666 nasib baik kena terajang cepat
5.kambing kulim yang kena pecat gak

Pada gua la memang patut samseng dalam pkr ni kena pecat, bukan setakat yang kena pecat tapi yang keras kepala, yang bodoh, bangang, tak setia pun patut kena tendang menyusahkan je, asik nak membetulkan diorang, buang masa


  

Read more...

Gangster taik kucing

Hari ini gua nak  senaraikan wajah gangster umno yang  kononnya berani bila ramai, muka2 tak bertamadun ni cukup kebal sebab sampai sekarang sekor pun tak pernah kena dakwa.

1.Gangster kahak

2. gangster fuck off

3. gangster misai



4. Gangster bangang

5. Gangster taik

6. Gangster bulat

7.Gangster bapok

Ramai lagi muka2 gangster taik kucing yang berani pasal ada backing, gua bukan nak sangat nak tayangkan muka berok2 ni cuma gua tengok sekarang ni bukan main lagi semakin berani Umno mengunakan tektiik gangster untuk menakutkan orang ramai, yang gua tak boleh bla bila orang perempuan pun anjing umno nak tumbuk, apa ke jadahnya . Bacul, kalau anak jantan cari la lawan yang sama jantan ni Nurul Izzah lu nak ajak lawan buat malu kaum je beb.




Read more...

Saturday, February 25

isteri gua

Gua suka artikal ni jadi gua cilok tanpa izin

Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali, Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh, Seorang wanita yang jahat adalah lebih buruk daripada 1,000 lelaki yang jahat, 2 rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil, Wanita yang memberi minum susu dada kepada anaknya akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah didalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.


Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang akan dipandang Allah dengan penuh rahmat. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat. Wanita yang memerah susu binatang dengan "bismillah" akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan. Wanita yang menguli tepung gandum dengan "bismillah", Allah akan berkatkan rezekinya. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di baitullah. Wanita yang menjaga solat, puasa dan taat pada suami, Allah akan mengizinkannya untuk memasuki syurga dari mana-mana pintu yang dia suka.

Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada sianghari. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin,dia akan dikira sebagai mati syahid. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. Jika wanita memberi susu dadanya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak. Wanita yang meninggal dunia dengan keredhaan suaminya akan memasuki syurga. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

Wanita dibawah ni masuk tak dalam ketegori kat atas ni.



Read more...

binatang anak haram





Semakin byak rupanya binatang anak haram, kat malaysia ni, kenapa semua ni boleh terjadi.sebab binatang ni merasa cukup kebal tak mungkin kena pancung, tak pun tak mungkin masuk jaring besi, sebabnya terlalu ramai kat malaysia ni yang dengan mudah belajar ilmu kebal. syarat utama Jilat bontot BN. lu dengan mudah boleh khatam ilmu kebal beb.

Kalau lu nak ilmu lebih dasat yang dipanggil ilmu tarik duit tak yah guna toyol beb, cuma kerja ada lebih sikit mula sekali lu, masuk pakatan kemudian keluar, kemudian lu bodek gila babi, jilat sampai licin, tak macam tu Hassan 666 gua penuh yakin kalau lu orang ada masalah hutang along, hutang ceti, hutang bank, atau nak makan susah, nak beli apa barang pun susah sekelip mata je boleh sattle.

Kalau yang da memang kaya nak tambah kaya gua rasa boleh jugak guna ilmu ni, apa yang penting lu orang kena pertahankan Bn sampai mampus, lu orang nak jual agama lu ke, nak jual maruah lu ke, lu orang kena buat asal BN tetap perintah dan selama tu juga masssuuukkk.

Read more...

Friday, February 24

bapok serang pejabat pkr

bapuk umno sedang mengamuk depan pejabat pkr kah kah kah, konon benci pada isreal tapi buat hubungan sulit kah kah kah

gambar bawah tiada kena mengena dengan tajuk cuma ni la rupa sebenar pemuda umno, berani selindung sebab kebal, macam manusia kat gambar ni diorang berani pakai macam ni sebab kebal juga

Read more...

bila ulama bangang bersuara

Bai'ah merupakan istilah syarak yang tidak sepatutnya digunakan dengan sewenang-wenangnya oleh mana-mana parti politik termasuk Pas.
Pengerusi Jawatankuasa Kerja Himpunan Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya berkata, istilah ikrar, perjanjian atau akujanji adalah lebih tepat untuk digunakan dalam konteks politik kerana tidak dibenarkan berbai'ah dalam perkara-perkara yang melanggar syariat.

Tu la bila orang hantar belajar masuk kelas tido, pensyarah penat2 mengajar hati buta, gua ingat la mamat ni masa kelas siasah syariah ponteng agaknya, sebab tu dunggu semacam je, ini la kali pertama gua dengar mamat yang kononnya kata berpengetahuan agama mengatakan politik tak termasuk dalam syariat. banggang ke apa?
belajar balik kat sini

Gua nak hentam lebih2 nanti kedalam pulak, tapi kalau dah cukup banggang pegi belajar balik la woiiii.
Nak bodek pun biar la bertempat agak2 la beb, kalau jual agama pun ingat sikit akhirat.

Read more...

Wednesday, February 22

Hassan N Syaitan

Juara Akidah TIpu (JATI)

SubhanAllah, Sungguh Allah itu maha suci lagi maha mengetahui, Belum terlajak jauh lagi Allah dah bagi cash kat situa terkutuk yang tengah sakit meroyan, belari bogel memdedahkan "kemaluan" nya keseluruh pelusuk tanahair.Dengan bangganya situa ni melodehkan kebengapannya dalam bentuk fitnah dan kelemahannya yang selama ini  bacul dalam mempertahankan akidah. Kalau benar la selama ini prjuangannya  dilandasan benar kenapa murtad masih berleluasa, apa sebenarnya kejayaan situa ni selama ini, selain menjadi pelesit dan parasit dalam Pas.

Allah bagi cash kat situa ni bila kononnya Jati yang ditubuhkan dengan tak semena2 dibutakan mata, akal, fikiran, dan kesederan untuk mengangkat lambang syaitan sebagai lambang kebanggan akidah beliau.

Apo nak di kato? Allah memang maha berkuasa, dalam sibuk meroyan Allah tunjukkan tepat dimuka.

Tampar taik paling hebat telah diterima oleh situa ni. Mana nak lari beb.




Read more...

Tuesday, February 21

SIRI 4 JANJI PAKATAN


OLEH: BUDAK CHINI
PERWAKILAN KPF & WARGA FELDA…JOM LIHAT JANJI PR UNTUK WARGA FELDA (SIRI 4)
Koi berpendapat melalui apa yang dirancangkan PR untuk warga Felda adalah yang paling tepat sepertimana asas dibina oleh Allahyarham Tun Abdul Razak dahulu bersama rakan-rakan pimpinan negara seperti YM Tengku Razaleigh Hamzah dan pentadbir Felda yang hebat-hebat iaitu YM Raja Muhammad Alias dan Allahyarham Tan Sri Taib Andak. Tidak terbayang oleh mereka aset tunai Felda berkurang begitu banyak, meminjam kepada simpanan hari tua pekerja (KWSP), mencantas pengurusan Felda dan paksaan kuasa politik di dalam koperasi yang disayangi peneroka dan kakitangan iaitu KPF. Koi nak sambung perturunkan draf perancangan PR andainya mereka ditakdirkan Allah berkuasa di Putrajaya. Paling penting jika mereka tidak berjaya sekalipun, warga Felda sudah memberi mesej kepada PM bahawa Isa perlu dikeluarkan daripada Felda. Azab perpecahan dan ketakutan terhadap Isa dan gerombolannya sudah tidak tertanggung di hati.
JANJI 7: MENGUTAMAKAN FELDA YANG BERKEBAJIKAN
PR berhasrat menjual segala kepentingan Felda di dalam MSM Berhad di atas faktor pembelian daripada Tan Sri Robert Kuok ini menimbulkan persoalan dan kontroversi. Pembelian MSM ini dibuat semasa lesen import gula mentah hampir tamat dan disaksikan pula modal pembelian MSM digunakan oleh Tan Sri Robert Kuok untuk membeli saham CSR, sekaligus membolehkan Tan Sri Robert Kuok memegang lesen eksport gula mentah antara terbesar dunia, iaitu memegang kira-kira 10% daripada pengeluaran gula dunia. Sementara ladang tebu di Malaysia tidak mampu memenuhi pasaran gula Malaysia dan harga gula hari ini tidak mencerminkan kadar harga gula sebenar. Hakikat bahawa sejak Felda menjadi raja gula, harga gula telah naik 40% tidak memberikan Felda imej yang baik kerana gula adalah antara barang kawalan yang diberikan subsidi. Kempen kesihatan dijalankan untuk mengurangkan penggunaan gula serta langkah aktif mencari alternatif gula pula bakal memberikan impak tidak baik terhadap masa hadapan MSM Berhad.
PR juga berhasrat menjual atau memajakkan Menara Felda yang terletak di Platinum Park, Jalan Stonor, berdekatan KLCC. PR berasa kesal kerana Felda tidak membuat pelaburan berhemah dengan membangunkan Menara Felda di kawasan pejabat Felda sendiri seperti di Anjung Felda. Arahan daripada PM Najib supaya membeli Menara Felda ini adalah suatu salah guna kuasa yang menguntungkan pemilik tanah yang juga mendapat kontrak membina dan seterusnya menguruskan Menara Felda. PR mengetahui daripada maklum balas anak-anak syarikat bahawa harga sewa yang bakal dikenakan tidak munasabah serta faktor lain membebankan kakitangan seperti kesesakan lalulintas, tempat letak kereta mahal dan tidak mencukupi, peningkatan kos sara hidup seperti makanan harian dan lokasi sekolah yang jauh dan lain-lain lagi. Sekadar mencari gah kerana mempunyai alamat di KLCC tidak memberi makna kepada peneroka dan kakitangan demi memenuhi nafsu elit-elit dan kuasa politik di dalam Felda hari ini.

Hasil penjualan daripada kedua-dua aset ini, PR menawarkan kompleks pejabat, riadah dan sosial kepada kakitangan Kumpulan Felda dan peneroka. Kompleks pejabat yang baru akan dibina di kawasan Felda sedia ada seperti Anjung Felda yang mencukupi untuk perniagaan semua anak syarikatnya termasuk pembinaan Wisma Belia Felda untuk menempatkan persatuan dan NGO belia Felda serta membina Wisma Wanita untuk menempatkan persatuan dan NGO wanita di dalam Felda. Geran khas sebanyak RM3 juta akan diberikan kepada persatuan wanita PUSPANITA dan SURI supaya aktiviti pembangunan wanita dan kebajikan dapat dilaksanakan dengan lebih baik
PR juga bercadang menambah baik pusat penjagaan kanak-kanak sedia ada, pusat sukan dan riadah serta pusat aktiviti seni dan budaya. Adalah diharapkan dengan prinsip PR yang mengutamakan budaya Felda berkebajikan yang diasaskan daripada Moto “Negara Berkebajikan” akan meningkatkan motivasi kakitangan untuk meneruskan usaha membawa Felda ke aras yang lebih baik.
PR juga telah mengenalpasti lokasi pembinaan Hospital Pakar Felda, Sekolah Tahfiz & Ilmu Wahyu dan pembinaan Universiti Felda. Yayasan Felda akan diberikan mandat lebih besar untuk menguruskan ketiga-tiga permata kebajikan Felda ini yang mampu memberi rahmat lebih besar dan jangka panjang berbanding pemberian sekali sahaja (one-off) seperti pemberian BR1M sebanyak RM500 dan ‘Durian Runtuh’ penjualan aset Felda kepada pelabur luar.
PR juga berhasrat supaya Asrama Semai Bakti Felda dan MRSM Felda dibesarkan dan diberi peralatan bantu mengajar terkini dan pakar subjek akan diambil bagi meningkatkan prestasi akademik anak-anak Felda.
PR mensasarkan menghantar sebanyak 300 anak-anak Felda ke luar negara setiap tahun dalam pelbagai bidang dan kepakaran dan menawarkan biasiswan dan pinjaman sebanyak RM200 juta setiap tahun kepada anak-anak Felda termasuk kakitangan Felda bagi tujuan pendidikan dan sambungan belajar. Pembangunan modal insan adalah matlamat utama PR berbanding matlamat kosong seperti mendapat bangunan yang gah dan berbangga menjadi syarikat no 1 perladangan apabila disenaraikan yang akhirnya wang didapati akan dihabiskan dalam masa tidak sampai 1 bulan.
Apa pendapat aouk-aouk sekalian apabila membaca draf di atas? Secara peribadi, koi berasa terharu dan menyokong penuh usaha Felda Berkebajikan seperti disasarkan. Koi suka ada hospital pakar untuk warga Felda berbanding ada Menara Felda itu sendiri. Koi lagi suka adik-adik koi boleh tambah ilmu agama di Pusat Tahfiz & Ilmu Wahyu. Koi tahu sebelum ini Tan Sri Yusof Noor hampir-hampir laksanakan perkara ini sebelum ditendang Isa Kaki Lutu. Tentu Tan Sri Yusof Noor gembira dapat teruskan projek yang baik ini. Koi dapat tahu PR serius nak memenangi hati warga Felda. Tak lama lagi koi dengar PR nak buka pusat penerangan dan markas pilihanraya di setiap wilayah Felda untuk mendapat maklum balas warga Felda terhadap draf janji-janji dibuat. PR juga bakal umum pakar-pakar penerangan untuk turun ke Felda-Felda khusus untuk menjawab persoalan bagi draf bakal dikemukakan dan mendekati warga Felda. Antara koi tahu adalah Prof Aziz Bari akan menerangkan kesan penyenaraian FGV terhadap ahli-ahli KPF sedia ada seperti pekerja syarikat Felda selepas ini tidak lagi layak menyertai KPF berdasarkan undang-undang KPF, Datuk Ariff Sabri dan Dr Rosli (bekas Timb. Gabenor Bank Negara) akan bagi pandangan sebagai ahli ekonomi, Hishamuddin Rais akan mendekati belia Felda supaya lebih ‘cool dan trendy’ dan bangkit melawan dan tak lupa pejuang isu Felda dari mula hingga kini iaitu Mazlan Aliman antara mereka yang bakal turun menjelajah menerangkan perancangan PR untuk warga Felda. Koi yakin di wilayah nanti RGM dan pengurus-pengurus akan bantu penuh warga Felda yang nak dengar alternatif yang sangat-sangat baik ini serta bermatlamat nak singkir Isa dan gerombolannya seperti Timbalan Pengarah Besar baru yang masuk ikut pintu belakang. Bak kata pepatah, sayangkan isteri tinggal-tinggalkan. sayangkan UMNO/Felda pangkah PR PRU13!

Read more...

Monday, February 20

JANJI PAKATAN


OLEH: BUDAK CHINI
PERWAKILAN KPF & WARGA FELDA…JOM LIHAT JANJI PR UNTUK WARGA FELDA (SIRI 3)
Koi bersyukur kerana Allah menggerakkan hati sekumpulan manusia kerdil dalam Parti PAS untuk berusaha mendapatkan injuksi bagi menjaga kepentingan peneroka di dalam Koperasi Permodalan Felda. Dengan bajet yang kecil, doa yang ikhlas dan sokongan ramai warga Felda melalui solat hajat di seluruh Negara, Isa dan gerombolannya sekali lagi menemui halangan apabila Mahkamah Tinggi Kuantan membenarkan usaha manusia kerdil ini menghalang EGM daripada membincangkan berkenaan pelupusan apa-apa aset KPF kepada FGVH. Takbir!
Sekali lagi koi nak ajak aouk-aouk teliti draf Janji PR untuk warga Felda yang bertemakan “Menghargai Budi Yang Telah Menyemai Bakti”. Setahu koi ini baru drafnya dan eloklah kita nanti pengumuman di mana kita boleh memberi maklumbalas untuk memperbaiki manifesto PR untuk warga Felda yang mana kita masing-masing akan sama-sama memastikan PR melaksanakan janji dibuat atau PRU14 mereka akan ditendang keluar:
JANJI 5: MEMARTABATKAN KEPIMPINAN PENEROKA
PR merakamkan pujian kepada Ketua Peneroka Kebangsaan dan Ahli Lembaga Pengarah Felda, En. Shamsuddin Othman dan rakan-rakannya di dalam Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) yang mengetuai peneroka-peneroka dan penerokawati di 11 Wilayah Felda di atas keberanian mereka mempertahankan hak mereka untuk dibawa berbincang berkenaan isu-isu melibatkan aset Felda dan kepentingan peneroka. Peranan mereka dan lain-lain pemimpin peneroka dalam rancangan Felda seperti peranan Imam Masjid diakui dan akan sentiasa dimasukkan pandangan mereka di dalam perancangan masa hadapan Felda. Budaya menghormati dan permuafakatan bersama bakal menjadi tonggak utama pemerintahan PR dalam mentadbir Felda dan walau sehebat mana sekalipun kertas cadangan kapitalis untuk memajukan Felda, pandangan orang-orang lama Felda tetap diutamakan berbanding gaya kepimpinan Pengerusi Felda hari ini.
PR berhasrat untuk meningkatkan lagi martabat pemimpin peneroka melalui cara berikut:
·         Ketua Peneroka Kebangsaan diberikan kemudahan, gaji dan elaun bulanan setara dengan Pegawai Kontrak Gred N52 - VU7
·         Naib Pengerusi JKKR Wilayah diberikan kemudahan, gaji dan elaun bulanan setara dengan Pegawai Kontrak N44 - N54
·         Naib Pengerusi JKKR Rancangan diberikan elaun RM1000 sebulan
·         Imam/Pegawai Masjid diberikan elaun RM1000 sebulan dan tajaan Umrah sekali bagi perkhidmatan sekurang-kurangnya 3 tahun
·         Kenaikan elaun AJK Masjid kepada RM250 sebulan dan tajaan Umrah sekali bagi perkhidmatan sekurang-kurangnya 3 tahun
·         Meningkatkan bilangan wakil peneroka di dalam Lembaga Pengarah Felda kepada 2 orang peneroka dan 1 penerokawati
·         Menjamin sekurang-kurangnya bilangan wakil peneroka di dalam Ahli Lembaga Pengarah KPF kepada 50% setiap masa
·         Menjamin perlantikan sekurang-kurangnya 2 orang wakil peneroka atau penerokawati di dalam semua anak-anak syarikat Felda
PR memahami budaya Felda yang mementingkan keharmonian, kebersamaan dan mengutamakan warga Felda sendiri berbanding mengejar kemajuan terlalu pantas yang mengakibatkan warga Felda sendiri terpinggir dan jawatan utama dimiliki mereka yang tidak memahami hasrat warga Felda. Kemajuan mengikut acuan Felda mengikut formula yang ditinggalkan Arkitek Felda iaitu YM Tan Sri Raja Muhammad Alias akan dikembalikan di dalam ‘Blue Print’ pembangunan Felda.
JANJI 6: MEMARTABATKAN KEPIMPINAN, SAHSIAH DAN EKONOMI BELIA FELDA
PR berhasrat untuk memartabatkan kepimpinan, sahsiah dan ekonomi belia Felda melalui Janji-Janji seperti berikut:
·         Membina Wisma Belia yang menempatkan pejabat-pejabat persatuan dan NGO belia Felda seperti Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM), Gabungan Wawasan Generasi Felda (GWGF), Persatuan Usahawan Generasi Felda (PUGF) dan Belia 4B
·         Geran tahunan sebanyak RM3 juta kepada MBFM dan RM1 juta kepada lain-lain persatuan bagi menjalankan aktiviti masing-masing
·         Peruntukan Tabung Belia sebanyak RM1 juta setiap wilayah Felda. Kelulusan khas sehingga RM25,000 setiap permohonan di peringkat wilayah bagi program yang memerlukan peruntukan segera
·         Elaun khas Presiden dan Timbalan Presiden persatuan sebanyak RM2500.00 sebulan dan elaun Exco-Exco sebanyak RM1500.00 sebulan
·         Elaun Pengerusi Belia Wilayah sebanyak RM1000.00 sebulan (MBFM sahaja)
·         Peruntukan Tabung Usahawan sebanyak RM20 juta bagi kelulusan segera tanpa penjamin sehingga RM10,000 setiap pemohon dan kelulusan dengan penjamin sehingga RM25,000 setiap pemohon. Permohonan melebihi had memerlukan jaminan dan sokongan pejabat wilayah Felda
·         Tajaan Umrah kepada 50 orang pemimpin belia Felda setiap tahun dan tajaan adalah sekali seorang seumur hidup
·         Tajaan Lawatan Sambil Belajar kepada 50 orang pemimpin belia Felda setiap tahun
·         Penubuhan Majlis Ekonomi Belia Felda bagi membincangkan hala tuju dan gerak kerja usahawan dan pendapatan belia Felda
·         Penubuhan Majlis Kepimpinan dan Sahsiah Belia Felda bagi membincangkan masalah-masalah semasa sosial dan kebajikan belia Felda dan rangka kerja mengatasi masalah tersebut dan program sukan, kebajikan dan kerohanian belia Felda
·         Memperkasakan Koperasi Permodalan Felda 2 dengan suntikan modal tambahan sebanyak RM10 juta sebagai modal perniagaan asas dan KPF akan mendahulukan pembelian pemilikan 5% dalam anak syarikat Felda tertentu. Wakil KPF 2 juga berpeluang menduduki kerusi Lembaga Pengarah syarikat tersebut untuk menjaga kepentingan KPF 2

Read more...

Janji PR


OLEH: BUDAK CHINI
PERWAKILAN KPF & WARGA FELDA…JOM LIHAT JANJI PR UNTUK WARGA FELDA (SIRI 2)
Sebelum koi teruskan sambungan draf Janji PR Untuk Warga Felda koi nak berkongsi kebanggaan dan ketegasan orang-orang Chini kawasan koi. Baru ni, PM Najib nak datang lawat kawasan Pekan, termasuklah kawasan koi di Felda Chini 3. Setahu koi, pada asalnya tiada dalam agenda lawatan PM di kawasan koi ni, koi yakin lawatan ad-hoc PM ini dicaturkan oleh Seranta Felda JPM yang kerjanya 24 jam membodek PM. Koi yakin hatta ad-hoc atau terancang, kehadiran PM Najib dialu-alukan semua. Koi tengok suratkhabar Tok Guru Nik Aziz pun pernah sambut PM di airport Kelantan walau berbeza fikrah apatah lagi di kawasan koi di mana PM adalah Ahli Parlimen dan Menteri Felda.
Kekuatan orang Chini adalah kalau kami tak suka kat seseorang, janganlah dibawa ke Chini. Kalau panggil juga mati hidup balik kami tak mahu datang tapi kalau nak bagi duit kami ambil, jamu kami makan tapi tetap tak suka. PM Najib tahu sejarah politik orang Chini tapi berdegil nak bawa Isa kaki lutu buat apa? Sudahnya kami pakat boikot program PM, tapi koi pergi jenguk juga. Sahih, merah padam muka PM tengok dewan kosong, tak sampai 5 minit dah bergegas balik dan PM arah Isa ganti dia berucap dalam dewan kosong.
Koi nak seru kawan-kawan belia, peneroka dan paling penting pengurusan dan kakitangan Felda, PRU 13 kali ini kita sama-sama pangkah PR. Kalau keputusan di Felda sama macam sebelum ini, mengepak-ngepak Isa Kaki Lutu, Seranta Felda dan bekas PKR masuk UMNO yang bersarang di Perkasa bahawa ini adalah jasa mereka semua. Koi tahu aouk-aouk semua tahu mereka sudah dan bakal pau duit pilihanraya macam mana, claim sana sini dan dakwa mereka berjasa besar menangkan BN di Felda. Cara mereka keringkan kantung Felda melalui program penerangan listing sana sini dah menggambarkan sifat mereka. PRU 13 medan terbaik protes kesombongan mereka yang jaja nama PM sana sini. Mungkin ya seperti mereka kata, Najib adalah PM mereka, bukan PM mereka yang harapkan sedikit pertimbangan bersuara dan mengkritik macam Cuepacs dan NUTP lakukan. Itulah penyakit politik dalam UMNO yang dah menjangkit ke pengurusan tertinggi Felda, cari pasal sana sini, pinggirkan maklumat dan sebarang suara dianggap menentang dan dipancung dan dicantas sana sini. Pentadbiran secara Islam yang mementingkan adil dan bersikap ehsan atau secara universalnya ‘empathy’ sudah tidak wujud di mata mereka yang nampak RM dan pink form semata-mata.
Koi difahamkan wakil peneroka dalam syarikat pun pada masa ini disambung kontraknya sebulan-sebulan. Selepas penyenaraian, semua wakil peneroka yang sekarang menjadi Lembaga Pengarah akan bertaraf penasihat sahaja. Pastinya bilangan wakil peneroka dalam anak syarikat selepas penyenaraian bakal berkurang secara drastik untuk menempatkan kepentingan pelabur luar negara dan dalam negara. Buktinya CEO Felda Iffco hari ini adalah warga asing berbangsa India (bukan Malaysia) dan kepentingan pelabur asing dalam syarikat itu hari ini setinggi 70%, bermula dengan 25% yang ditawarkan asalnya. Felda Global Venture juga bakal bermula tawaran 25% kepada pelabur luar. Dengan dana yang tinggi dan kecekapan membeli saham sedikit demi sedikit, dalam sekelip mata bahana menimpa Felda Iffco bakal menimpa Felda Global Venture. Koi dengar ramai orang lama Felda telah tersingkir daripada lembaga pengarah dan CEO-CEO sekarang yang dahulu berjasa dalam Felda dan berpindah ke Felda Holding telah ditukarkan ke taraf penasihat sahaja. Amaran terbuka pencacai Isa iaitu Timbalan Pengarah Besar baru yang ikut pintu belakang selepas penyandang sekarang ditukar ke JPA diingati oleh semua kakitangan ibu pejabat iaitu selepas penyenaraian semua pengarah, RGM dan pegawai kanan yang tidak mengikut katanya bakal dipecat atau ditimpa nasib serupa seperti 2 pengurusan tertinggi Felda. Nasib yang sama bakal melanda CEO dan pengurusan KPF, Ahli Lembaga Pengarah dan penasihat-penasihat wakil peneroka dalam jawatankuasa pelaburan dan lain-lain apabila kaki lutu berjaya memegang jawatan Pengerusi KPF dengan alasan ‘Arahan PM’ dan Felda Asset menentukan hala tuju pelaburan KPF.
Ahli politik tak perlu berbohong kepada rakyat terutama dah tua macam Isa Kaki Lutu. Allah panjangkan umur orang yang zalim dan jahat supaya terus hanyut dan bertambah dosanya. Pengajaran Allah yang menjatuhkan Isa semasa memegang tampuk Menteri tidak mencukupi bagi Isa dan semoga Allah menggerakkan hati-hati aouk sekalian supaya sekali lagi menyedarkan Isa supaya kembali ke masjid, bersihkan jiwa dan bersikap ehsan sesama manusia. Koi tahu PM banyak perkara nak fikir dan atas rasa terhutang budi, body, janji bertambahnya dana pilihanraya dan pengaruh RM dan isteri Isa Bibi Sharliza, PM telah perkenankan cadangan asas Isa. Cuma PM tak boleh berbuat apa-apa bila Isa melampaui batas dalam perlaksanaan cadangan serta cara Isa yang gopoh dan tidak mahu mendengar pandangan dan kritikan orang-orang lama Felda baik pentadbiran mahupun wakil peneroka sendiri. Pendekkata, Isa menyalahgunakan kepercayaan PM atau mungkin juga telah memegang jiwa PM sebagai pertukaran kepada sesuatu. Isa sendiri bagi proposal dan selepas dapat perkenan, dicanangkan merata ianya arahan PM dan diambil contoh Isa amat malu apabila suratnya memohon DG Felda dicutikan telah bocor lebih awal berbanding canangan Isa bahawa PM arahkan DG bercuti.
Kesimpulannya, selain menanti saat membebaskan PM daripada pengaruh Isa dengan memberika undi kepada PR sewaktu PRU13, koi menyeru wakil peneroka, belia dan kakitangan Felda berusaha sedaya upaya membongkarkan segala tindak tanduk Isa dan gerombolannya, membawa keluar dokumen-dokumen berkaitan dan bersikap berani mempertahankan serta melambatkan kehendak dan nafsu Isa dan gerombolannya. Lawan, bongkar dan terus sabotaj usaha Isa supaya Isa dianggap gagal di mata PM serta nama PM terselamat dari terus dijaja sana sini semurah-murahnya. Bilik gerakan kedai kopi Pak Lang di Chini melalui risikan saudara mara di akar umbi seluruh Felda mengesahkan jumlah yang meluat dengan Isa dan mahukan kajian semula penyenaraian adalah sangat ramai. Bersatu padunya warga Felda dalam melawan Isa dan gerombolannya pun sudah menjamin kemenangan. Kepada pengurusan dan kakitangan, daripada menunggu masa dan ketika disembelih, lebih baik kalah melawan daripada menyerah menggadai maruah. Jika tiada yang bersuara dan membocorkan dokumen NFC lembu hari ini, adakah penyelewengan duit rakyat dapat dibongkarkan dan mendapat sokongan pemimpin UMNO sendiri? Fikirkanlah.

Read more...

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP