Powered by Blogger.

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


pm 1malaysia

Followers

Saturday, May 19

orang felda-da bijak

 Seramai 770 peneroka Gugusan FELDA Chini yang memfailkan saman terhadap FELDA turut mengambil cek durian runtuh RM5,000, semalam.
Mereka yang memfailkan saman itu di Mahkamah Sesyen Kuantan, Mac lalu kerana mendakwa ditipu berkaitan kadar perahan minyak kelapa sawit, mengambil cek berkenaan di Dewan Orang ramai FELDA Chini 3, di sini

770 peneroka dari lapan tanah rancangan di Pahang menyaman FELDA atas dakwaan penipuan dan pecah amanah yang dikatakan membabitkan nilai hingga RM433 juta. Saman itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuantan pada 26 Mac lalu, oleh peneroka FELDA Chini dan Chini Timur kerana mendakwa ditipu dalam kadar perahan minyak kelapa sawit. Mereka menamakan FELDA dan FELDA Palm Industries Sdn Bhd sebagai defendan dan mendakwa kedua-dua pihak menggredkan hasil minyak sawit lebih rendah daripada sepatutnya sejak 17 tahun lalu.

“Ini bagi menghargai penat lelah peneroka selama ini dan pemberian durian runtuh ini sememangnya hak kami atas apa yang kami usahakan,” katanya, di sini, semalam. 
Sementara itu, Naib Ketua Cabang Parti Keadilan Rakyat Pekan, Jamaludin Shariff, 63, yang juga penerima cek itu tanpa berselindung mengakui pemberian itu contoh idea baik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Sementara itu, di Maran, tiga daripada lapan peneroka yang memfailkan injuksi menghalang Koperasi Permodalan Felda (KPF) melupuskan ekuitinya kepada Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH) turut mengambil cek durian runtuh masing-masing.
Abdul Rahim berkata, durian runtuh dan FGVH adalah dua perkara berbeza yang tidak perlu dijadikan isu untuk menempelak mereka bertiga. 
“Ia adalah hadiah kepada peneroka daripada kerajaan. Kami berterima kasih kepada Perdana Menteri kerana menunaikan janjinya.
“Saya ingin jelaskan kami tidak bantah penyenaraian itu sebaliknya tidak setuju ekuiti atau aset KPF dilupuskan.
“Kami sedikit pun tidak berasa malu pergi mengambil cek durian runtuh itu di Pejabat FELDA kerana wang berkenaan memang hak kami,” katanya.


Langkah paling bijak oleh peneroka yang semakin cerdik dalam menilai, peneroka sekarang da tak emosi lagi, dah tahu mana hak mereka, saman tetap saman, apasal lak nak rasa malu, lantak felda la, isu diorang kena tipu pasal timbang sawit oleh felda mana sama dengan isu pemberian duit hasil titik peluh diorang selama ni, lagi pun yang diorang dapat tu bukannya duit felda tapi duit penat jerih diorang selama ni memajukan felda.

Jadi kepada pakcik-pakcik yang bijak tu gua tabik spring kat diorang dah bertahun kena kencing ni peluang diorang dapat apa yang sepatutnya diorang dapat selama ni. 

Read more...

kokok je lebih mamat ni

Pergerakan Pemuda UMNO hari ini mencabar individu yang mengganggu majlis Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di London untuk berdebat. 

EXCO Pemuda UMNO, Datuk Muhammad Khairun Aseh, berkata pergerakan itu mencabar individu itu berdebat bagi menyampaikan informasi yang betul dan terkini mengenai Malaysia terutamanya membabitkan soal pilihan raya dan isu BERSIH.
"Mungkin beliau tidak berapa faham kerana kurang informasi, saya mahu debat dengan dia hendak bagi dia faham. Beliau seorang yang keliru tetapi memilih untuk 'tunjuk pandai' pada hari tersebut.
"Saya akan mewakili Pemuda UMNO dalam debat terbuka ini dan saya harap debat secara intelektual ini akan berlangsung secara harmoni dan terbuka," katanya kepada pemberita di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini. 





La ada teloq ke mamat ni nak berdebat, setahu gua pemuda umno, adalah pemuda paling bacul dalam pergerakan pemuda parti-parti politik, Gua yakin la kalau mamat yang celik tentang bersih tu sahut cabaran untuk berdebat, tak cukup tanah pemuda umno ni lari sembunyi belakang bini ikut macam ikon diorang raja katak.


Kat dalam media pencacai boleh la tunjuk berani beb, cuba lu kalau anak jantan berdebat kat London, pastu siarkan secara langsung, gua ingat dengan teloq sekali kuncup beb. Nak belagak konon. nak cari publisiti la tu nak jadi calon agaknya.


Gua rasa tak payah lu nak sibuk mencabar orang yang ada kat luar negara untuk bedebat beb, cabar je yang ada kat dalam negara ni, kalau berani cabar cikgu bad ke, rafizi ke, kalau takut sangat cabar je srikandi pkr. apamacam ada beran. Kalau nak berkokok pun tak payah pergi jauh beb, kat kampung sendiri Malaysia pun boleh beb.
Ada yang berani macam mamat ni tak

Read more...

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP