Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Sunday, March 30

Dangkalnya pemikiran org sarawak

Kekadang aku cukup hairan dgn org sarawak, yg cukup bangga dgn sentimen borneonya, mereka sungguh yakin bahawa sikap borneo mereka akan memelihara mereka dr dijajah semanjung, tapi mereka sebenarnya lupa apa yg mereka kecapi sekarang adalah 20 tahun terkebelakang dr apa yg dinikmati oleh semenanjung.

Mereka juga diperkotakkatik dgn idea pembangunan yg mereka kecapi sekarang adalah pembangunan sebenar, walaupun pada fizikalnya mereka cuma mendapat terlalu sedikit dr kemewahan negeri mereka. Mereka seolah2 tak mampu mengunakan matamatik mudah dalam mengira jumlah apa yg mereka dapat berbanding dgn hasil yg diperolehi dr hasil masul negeri.

Omokan borneo telah membutakan minda mereka utuk melihat keseluruhan ekonomi dan pembangunan, mereka begitu naif untuk mengetahui mereka telah tertipu.Kata-kata gua ini bukan omongan kosong tp telah dibuktikan dgn penguasaan mejoriti undi yg diperolehi oleh bn.

Mereka bangga kononnya mereka tidak dijajah semenanjung sedangkan Bn itu sendiri asalnya dr semenanjung, mereka blok minda kononnya pr bukan hasil produk tempatan tp adalah produk semenanjung, sedangkan mereka lupa siapa itu bn sebenarnya.

Mereka menyangka bahawa Bn adalah parti tempatan dan diterajui oleh anak tempatan, satu idea lawak yg tidak lawak, Tunjukan aku satu pemimpin paling tinggi dalam bn merupakan org sarawak. Pemikiran mereka dikontotkan dgn kebanggaan mereka merupakan penentu kepada puterajaya, dan kononya mereka la yg berkuasa menentukan pimpinan negara. mereka lupa yg memerintah ttp org pahang, bukan org sabah ataupun sarawak.

Mereka menyangka akan ada pembangunan jika bn terus dikekalkan, mereka lupa bn dah memerintah sarawak sudah cukup lama dan hasilnya adalah sebuah kehampaaan, mungkin mereka mengharapkan akan sampai masanya nnti sarawak akan membangun dgn pesat tp bila, 30 tahun atau 40 tahun lagi. apakah mereka lupa bahawa mereka akan dimamah usia jd bilakah masanya untuk mengecapi pembangunan, untuk anak cucu mungkin kata hati mereka.

Jika dalam masa 30tahun dr sekarang baru mereka mengecapi apa yg ada disemenanjung kini, mereka sebenarnya masih ketinggalan 30 tahun pembangunan, kerana 30 tahun dr sekarang apa yg ada di semenanjung sekarang sudah dianggap antik malah ketinggalan zaman. jadi sampai bila2 pun mereka sebenarnya mundur dan tak pernah maju.

29 comments:

ismail bjg March 30, 2014 at 4:18 AM  

Bro, jgn suka suka sebut Sarawak. Bukan semua org Sarawak suka dijajah oleh BN. Pls delete lu punya post in bro.

ismail bjg March 30, 2014 at 4:19 AM  

Bro, jgn suka suka sebut Sarawak. Bukan semua org Sarawak suka dijajah oleh BN. Pls delete lu punya post in bro.

Azari March 30, 2014 at 5:57 AM  

Selagi masih Ada majoriti anak serawak Dan sabah Yang masih di perbodohkan boleh bn selagi itu majoriti bumiputra serawak Dan sabah hi up di bawah paras kemiskinan Dan jauh dark infrastrutur modern.bn sememangnya mahu sabah Dan serawak sentiasa miskin supaya sentiasa di jajah bn.lihat aje berapa ramai anak2 serawak Dan sabah Yang merempat di semenanjung kerana mencari kerja

abuamir,  March 30, 2014 at 8:40 AM  

Saya bukan nak menghina org sarawak & sabah tetapi itulah hakikatnya . Selagi rakyat sarawak & sabah terus miskin mereka akan terus dipergunakan oleh pemimpin bn terutama dari org sarawah & sabah sendiri. Lihatlah pemimpin kamu yg kaya-raya kerana merampok hasil bumi dan balak kamu. Ingatlah jasa guru2 semenanjung yg berkorban mengajar dipendalaman. Tetapi rakyat sabah 7 sarawak mesti bangkit perjuangkan hak mereka sendiri bukannya mendengar hasutan pemimpin mereka sarawak utk org sarawak dan pemimpin mereka juga yg kaya raya.

Rakyat semenanjung telah tolak umno/bn tetapi rakyat sarawak & sabah yg berhijrah ke semenanjung pula terus mengundi umno/bn di semenanjung pula. Kalau pemimpin kamu bagus kenapa kamu berpindah ke semenanjung? Pemimpin PR pula tidak boleh masuk sarawak & sabah utk sedarkan kamu.

Org semenanjung tolak umno/bn, kamu bila lagi?

Anonymous,  March 30, 2014 at 10:10 AM  

Sebenarnya nasib 30 juta rakyat Malaysia terletak di tangan penduduk peribumi Sabah dan Sarawak, ini kerana mereka yang menentukan corak pimpinan negara sama ada terus dijajah oleh UMNO/BN atau berubah kepada sesuatu yang lain daripada yang lain.
Walaupun mereka antara yang paling mundur tapi kita tidak harus memperlekeh kan kuasa politik yang ada di tangan mereka ini. Pada PRU ke 14 nanti, sekali lagi BN akan menjadikan Sabah dan Sarawak sebagai deposit tetap mereka.
Kesimpulannya, tiada apa-apa yang akan berubah selagi mereka ini masih sujud dan menyembah BN sebagai pemberi rezeki mereka. Maruah dan harga diri mereka Cuma berharga RM650.00 setahun dan ini sangat menjijikkan.
Artikel Penuh: https://www.facebook.com/CILAKAUMNO

Johor Born April 1, 2014 at 1:07 AM  

bro ismail bjg, mmg gua tahu ukan semua org sarawak begitu, sebab itu diawal penulisan gua ada tulis yg cukup bangga dgn sentimen borneonya. bermakna posting ini ditujukan kepada segelintir org sarawak sahaja. kepada yg tidak terlalu taksu kpd sentimen borneo nya tak termasuk dlm apa yg aku tulis.

Anonymous,  April 2, 2014 at 7:25 PM  

setuju bangat sih...kalau konsep 1 malaysia memang takde la borneo ker or semenanjung,tak begitu?kalau halang org sarawak ngan sabah masuk semenanjung rasa2 tak jejaskan ape2 pun kat semenanjung,kan kan kan....itupun kira beruntung dapat masuk semenanjung,kalau kena campak tengah laut sebelum sampai semenanjung,jenuh pulak nak berenang balik,hehe....semenanjung pun banyak hasil ekonomi,x heran pun ngan borneo,tapi pelik ada segelintir berlagak mcm tahu sangat keadaan seluruh sarawak tu mcm mane,tak pun segelintir ni memang hidup mewah,tak ambil tau pun yg duk pedalaman,itu yang suruh org lain diam jgn ckp pasal hal ni, nak bolot sorang2 kekayaan sarawak,hehe..

Anonymous,  April 15, 2014 at 1:37 AM  

Sila perbetulkan ayat!!! dangkalnya penduduk sarawak? ko ingat semua org swk semua sama ker? FYI, boleh tak aku cakap "bodohnya org semenanjung"? ko marah tak? marah kan.. Byk yg ko tak tau.. Jgn nak memandai cakap mcm tu.

aku nak cakap. jgn main2 ngan org swk. Ingat ni, kalau xda sabah n sarawak... xkan ada Malaysia..

Anonymous,  April 27, 2014 at 9:19 PM  

SELAGI majoriti org serawak npenyokong BN..selagi itu lah mereka akan di perbodohkan dan akan bodoh dan bodoh dan bodoh kini dan selama nya.....

Anonymous,  June 1, 2014 at 10:42 PM  

kt semenanjung pun ramai jugak pro BN... bermaksud ramai juak penduduk semenanjung yang diperbodohkan... bodoh... bodoh sekarang... dan bodoh selamanya...

Anonymous,  June 3, 2014 at 8:56 PM  

Excellent blog here! Also your site loads up fast! What
host are you using? Can I get your affiliate link
to your host? I wish my web site loaded up as fast as yours
lol

Feel free to visit my blog - http://wypozyczalniasamochodowdostawczychkatowice.com.pl/choinki-sztuczne

Anonymous,  June 6, 2014 at 10:19 PM  

Іts like you read my mind! Yоu seem to know so much abouit this,
like you wгote the book inn it or something. I tɦink tɦat you could do wіth a
few ics too drive the message home a little bit, but other
than that, this is wonderful blog. An excellent read.
I'll definitely be bacк.

Also visit my web page insulated spade lug connectors

Anonymous,  June 9, 2014 at 9:40 PM  

Today, I went to tҺe beach front with my kids. I found a sea shell and gave it to my 4 year
old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She plaϲed thе shell to heг ear and screamed.

There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to ggo back!
LoL I knoѡ thiѕ is entirely off topic but I
had to tell someone!

Reνiеw my webpage :: luke skywalker costume

Anonymous,  June 12, 2014 at 10:04 AM  

I coulԁ not resist commenting. Very well written!

Also visit my blog - houses for sale surprise az

Anonymous,  June 12, 2014 at 12:38 PM  

I love what you guys aге uup too. Such cldver work and
covеrage! Keep up the good works guys I've incorporated yߋս
ɡսƴs to my blogroll.

Also visit my blog post :: real estate agent Glendale az

Anonymous,  June 18, 2014 at 10:24 AM  

Money that could be yours, just waiting for pickup.
Thee system allows youu to enter a wide variety of investment types, including stocks from the major United Stayes and foreign stock exchanges,
over the counter (OTC) stocks, ETFs, stock options, and mutual funds.
Loans forr students can be availed for all kind of short term expenses
that relate to education.

Alsoo visit my web page - how to make money fast

Anonymous,  June 19, 2014 at 5:47 PM  

I'm gone to convey mƴ little brother, that he should also рay a quick visit this
webpage oon regular basіs to take updated from lateѕt reports.


my web site ... fence companies deerfield

Anonymous,  June 22, 2014 at 6:54 AM  

GooԀ day I am so gаd I found your webѕite, I really found you bʏ error, whilе I was looking on Bіng for something else, Regardless I
am here now and would just like to ѕay thanks a lot for
a tгеmendous poost and a all round exϲiting blog (I also lоve the theme/dеsign), I
don't have time to read through it all at the minute but I have book-mɑrked it and
also added your RSS fееds, sо when I havе time I will be back to read а great deal more, Please do keep up tthe great job.


My website ... car shippіng qսotes neա york; http://vankidok.com/?document_srl=84236,

Anonymous,  June 22, 2014 at 9:55 PM  

Тhanks for the good writeuρ. It actually was a enjoyment
account it. Glance complex to more introduced
agreeablе from you! By the way, how can we communicate?


Look at my homepage; fencing company south hadley

Anonymous,  July 11, 2014 at 4:00 AM  

There are two things you can do if you get hurt in an accident.
Personal injuries can range from neck and back sprain to
catastrophic injuries including traumatic brain injury, broken bones, fractures,
nerve damage, reflex sympathetic dystrophy, spinal cord
injury and many other types of injury not resulting and
resulting in surgery. Your best personal injury attorneys
are masters at settling out of court for you a fair and equitable agreement.



Look into my web site :: gary neinstein lawyer

Anonymous,  July 15, 2014 at 2:00 AM  

Wow, wonderful blog layout! How long have you been blogging for?
you made blogging look easy. The overall look of your web site is magnificent, let alone the content!


Look at my weblog :: relevant resource site

Anonymous,  July 27, 2014 at 11:46 AM  

Regardless oof whether the comoany s representation in tthe works could encourage
gamer loyalty to that place but my friend wigh hhis hands.

Microsoft in early xbox 2003 and that more and more.

This way, you shuould plug inside the Xbox that faculty be obtained.
Reasons to buy a new lease of life. This title offers its fair shhare of challenge.
Microsoft iis also about to start looking at you, this affable goodwill has continued.
Learning how to fiix their console themselves.


Herre is my website; free xbox live codes

Anonymous,  August 7, 2014 at 2:18 AM  

Having rwad this I believed it was really enlightening.

I appreciate you spending some time and effort to put
this informative article together. I once again find mywelf spending way too much time both reading and commenting.
But so what, it was still worthwhile!

Feel free to surf tto my website :: lose it succeed at weight
loss with lose it - ,

Anonymous,  September 1, 2014 at 3:02 PM  

Wa nk cakap sama lu bro .

Walaupun wa tinggal di Selangor ttpi wa tak laa nk ckp yg Sarawak itu miskin ..

Bagi pendapt wa laa kan ..
Diorang bukan laa yg termiskin ..

Kalau lu tak penah pegi sana lu diam mat gua tau lu miskin ..
Duit pun lu ssh2 nk cari ..

Kalau lu penah pegi Sarawak lu mesti tau akan perkembangan diorang tak macm lu bodoh ..
Sekurang2nya Sarawak banyak duit n diorang tinggal kat rumah Bunglow tak mcm lu miskin ..
Lagi miskin dr org Sarawak ..

Anonymous,  September 1, 2014 at 3:11 PM  

Btul tuh ..

Kalau korang tak caya korang tengok pemain bola diorang ramai yg diimport dr luar negara ..

Tak mcm negeri lain setakat dua tiga baik tak payah ..

Shit Person .. -..-

Anonymous,  September 8, 2014 at 3:21 AM  

What's up, I desire to subscribe for this website to take most up-to-date updates,
so where can i do it please help out.

my web site; Segredo Ganhar Dinheiro Reviews

Anonymous,  September 8, 2014 at 4:22 AM  

excellent points altogether, you just won a emblem new reader.
What could you recommend in regards to your publish that you made a few days in the past?

Any certain?

Here is my website: local attorney

Anonymous,  September 8, 2014 at 5:20 AM  

Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you
wrote the book in it or something. I think that you could do with some pics to drive the message home a little bit, but other
than that, this is fantastic blog. An excellent read.
I will definitely be back.

Here is my web site; earn money online

Anonymous,  October 8, 2014 at 4:31 AM  

Great delivery. Outstanding arguments. Keep up the great
spirit.

Stop by my web blog; Stamped polished concrete driveway []

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP