Powered by Blogger.

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


pm 1malaysia

Followers

Thursday, July 5

Kenapa melayu mudah ditipu

Sah sudah kata-kata mahafiraun mahatet ramai sangat yang bodoh dari yang pandai dalam umno ni

Si tua ni pandai sebab tu dia tak masuk umno tapi kembar umno, lebih pandai sebab masuk lubnan, terbaik la mafia tua ni macam godfather je gayanya.

Selama ni gua cukup hairan kenapa orang melayu ni begitu karat birat suka pada umno, setelah lama gua perhatikan baru la gua sedikit faham kenapa, apa yang gua faham kebanyakan orang melayu ni berada pada tahap pemikiran budak 15 tahun dan terbantut pemikirannya sehingga menijak usia tua, Cara mereka berfikir dan berhujah menunjukan keadaan begitu,

Jadi jangan marah la kalau gua kata orang melayu ni lambat matang, dari segi pemikiran, mereka lebih cenderung untuk membiarkan orang lain berfikir bagi pihak mereka dan kemudianya mengiakan apa yang orang lain kata. Kenapa gua kata begitu, kita lihat apa jawapan sinoname yang biasa diberikan jika kita tanya, kenapa masih pilih umno jawapan yang pasti keluar cuma ada 5 sahaja:
1.Umno banyak berjasa kepada orang melayu,
2.Umno membela melayu
3.Kalau tiada umno orang Melayu akan terpinggir.
4.Orang melayu hanya boleh bersatu dibawah umno.
5.Bangsa melayu akan lenyap jika tiada umno.

nampak tak apa yang gua kata, siapa pun tak menafikan umno pernah guah ulangi pernah berjasa. Kebanyakan orang melayu masih dibawak kepompong pemikiran serupa, ye dulu memang umno pernah berjasa tapi itu umno lama umno yang betul-betul nak memperjuangkan hak rakyat itu umno sebelum mahathir. umno itu telah berkubur dengan pemergian Tun Hussein Onn dari jawatan perdana menteri.

Selepas dari itu muncul seorang Pm yang cukup rakus yan menjahanamkan institusi raja, yang penuh dengan rasuah, yang pandai mencipta skandal, yang membabi buta makan harta rakyat, yang begitu pandai memanipulasi pemikiran rakyat, yang terang-terang memusuhi Rasul dan Islam. Tapi dek kepintaran dan kebijaksaan beliau orang Melayu ni diperlakukan seperti puppet yang hanya perlu mendengar apa yang di kata.

Orang melayu pula hanyak berkitabkan dengan utusan dan media kerajaan, menjadikan corak berfikir tidak berkembang dan dengan keterpaksaan walaupun tidak dipaksa menerima bulat-bulat apa yang media jahanam ini katakan.

Orang melayu juga amat terkesan menerima apa yang pemimpin mereka katakan walaupun pemimpin ini merupakan buaya yang mempunyai agenda peribadi mereka samada untuk pangkat atau terus-terusan mebaham harta rakyat. pemimpin ini pula buka semunya diangkat oleh rakyat tapi ada juga yang mengangkat diri mereka sendiri. Contoh terbaik pemimpin ini seperti gambar diatas. daripada seorang yang tak punya kini menjadi begitu popular atas dasar mengambil kesempatan terhadap ketidakmatangan orang melayu berfikir.

Mitos umno sahaja yang mampu memberikan segalanya kepada Melayu dimainkan sejak sebelum merdeka lagi, ada yang kata kita tak merdeka hanya tukar kerajaan je, bagi gua itu bukan persoalannya kerana itu sudah menjadi sejarah, dan umno lama juga merupakan sejarah.

Di kampuchea, vietnam, thailand, singapura, filipina, malah di afrika selatan sekali pun melayu tetap ujud, ada ke umno disana. walaupun pemerintah di negara yang gua sebutkan tadi nampak meminggirkan melayu tapi melayu itu tetap ujud, itupun disebabkan melayu ada lah minoriti.

Dari tadi gua tak sebut pun tentang indonesia kerana semua sudah tahu mejoriti disana adalah Melayu jadi pemerintahnya juga tentunya melayu walaupun dari etnik jawa. Jadi apa masalahnya diMalaysia ni selagi Melayu adalah kaum mejoriti adalah luar biasa jika pemerintahan nanti dipegang oleh orang bukan Melayu. Sejarah membuktikan bahawa orang melayu tetap bersatu, walaupun ujudnya beberape ekor kitol.

Pada tahun 1969 dulu pun bila dilihat melayu lemah hasil mainan politik umno, melayu tetap bersatu. so metos umno yang menyatukan umno adalah bohong semata-mata. Melayu tetap bersatu cuma mainan politik umno yang menyebabkan melayu berpecah, gua berani berdebat tentang perkara ini kerana sejarah tidak menipu, cuma kita sahaja yang selalu ditipu.



Read more...

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP