Powered by Blogger.

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


pm 1malaysia

Followers

Friday, October 14

JOHOR ada berani ke

Masyarakat luar bandar sewajarnya berbangga dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang meletakkan mereka sebagai sasaran utama dalam Belanjawan 2012 yang dibentangkan di Parlimen baru-baru ini, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri.

Abdul Rahim berkata belanjawan itu turut menyediakan projek infrastruktur awam dan asas untuk luar bandar termasuk kemudahan jalan luar bandar, bekalan elektrik dan air.

"Sasaran untuk memberi liputan perkhidmatan elektrik kepada 95 peratus isi rumah melalui peruntukan RM963 juta bagi maksud tersebut membuktikan kesungguhan kerajaan untuk memberi kesejahteraan kepada rakyat.

Abdul Rahim berkata kesediaan kerajaan untuk menghapuskan pelbagai yuran persekolahan dan kesihatan juga merupakan manifestasi keprihatinan kerajaan kepada rakyat.

Tengok la sibadut2 rakyat cuba menipu, bila pulak belanjawan ni meletakkan masyarkat luar bandar sebagai sasaran utama mereka, peruntukan RM963 tak sampai pun setengah peratus dari jumlah belanjawan la beb, mcm mana kata bela masyarakat luar bandar, tu belum belaku ketirisan lagi entah2 dari RM963juta ni tak sampai pun Rm500juta akan sampai kepada rakyat.

Pastu kata menghapuskan yuran persekolahan la, tu berapa ringgit je bai, Rm20 pun tak sampai. Yang rakyat bising bukan yuran sekolah tapi, yuran buku, yuran pibg, yuran mssm, yuran buku tulis, yuran2 ni la yang cecah sampai ratus ringgit.jadi apa bezanya bagi yuran sekolah free dengan tidak.

Di kampung2 kat Johor sekarang ni tengah sibuk pemberian gula2 pilihanraya, parit2 dah mula kena korek, jalan belubang da mula ditampal, bahu jalan dah mula di tambak, rumah penduduk kampung da mula dapat kalbat baru, longkang2 da mula diganti, ini semua da jadi fenomena biasa menjelang pilihanraya, habis pilihanraya pi mampus dgn rakyat, tunggu la dekat 5 tahun lagi fenomena sama akan berulang, yang gua heran ni orang Johor senang sangat kena santau dengan gula2 ni, mengelupur semua mengundi BN tak pernah terfikir pun keadaan kampung dia 5 tahun lepas dengan sekarang ada perubahan tak.

Wakil2 rakyat yang susah nak nampak batang hidung sebelum ni da mula da sibuk gi sana sini, kalau tak bukan main poyo nak jumpa pun asik sibuk memanjang. kalau tak sebelum ni wajah wakil rakyat hanya boleh dilihat pada banner kat simpang jalan ucap selamat hari raya tu pun gambar lama masih muda, kalau tengok sekarang agaknya la orang ramai mesti terkejut da kerepot rupanya wakil rakyat aku.

Sekarang ni pun gua tengok kutu2 yang duk kat bahagian sibuk menonjolkan diri, melobi nak jadi calon maklum la kalau dapat jadi calon kat johor ni satu kaki da tentu confirm jadi wakil rakyat. sebab Johor ni unik dalam bangang kalau la pokok kayu tu di pakaikan baju BN lepas tu dijadikan calon pun boleh menang. Gua pun kadang2 heran dengan orang Johor ni, nak cakap bodoh memang ramai yang bodoh tapi yang cerdik pun berebut2 nak jadi bodoh.

Apa yang diorang fikir pun gua tak pasti, senang sangat kena tipu, apa yang kutu2 besar cakap terima bulat2, masa dekat hariraya, seorang pekerja gua ada berniaga bazar ramadan kemudian jual la sampul duit raya lambang Pas gua duk lepak kat gerai dia, gua duk perati makcik dan pakcik yang singgah kat gerai dia ni bukan main cebik mulut bila nampak sampul duit lambang pas ni, sampai gigil kan badan geli geleman dan bla gitu je tak beli barang, lepas gua cakap suruh pekerja gua simpan sampul tu baru la gerai dia laku jual barang. Tengok la karat melekat betul UMno kat diri orang Johor.

Sebenarnya gua tak salahkan sangat makcik dan pakcik ni sebab diorang ni sebenarnya dah lama hidup selesa kat Johor, makan pakai cukup, ada duit lebih lagi, nak cari fakir kat Johor ni gua ingat macam tak de je, kalau yang miskin mungkin dalam satu kampung ada la seorang dua je. Kenapa orang Johor ni rasa selesa sebab kat sini kerja tak susah kilang banyak walau gaji tak besar mana tapi kira selesa la, Johor ni kira bernasib baik sebab berjiran dengan singapura jadi pelaburan singapura banyak bertapak di johor. tambahan pulak pelabuhan dekat je, barang mudah di bawa keluar masuk melalui pasir gudang atau singapura. Nak kata BN berjasa pada Johor gua tak nampak pun, lagi buat Johor hancur ada la

Orang Johor ni dah cukup selesa sampaiikan jadi bacul bila ruang angkasa dicerboh singapura, harta tanah dikaut orang singapura, pulau batu putih dirampas singapura, tanjungpagar di kaut singapura, air mentah di sedut ke singapura. sebab kebergantungan kepada singapura ni amat besar. kena ugut dengan singa pura pasal air kecut semua teloq, kena ugut singapura tak nak jembatan bengkok kecut teloq lagi. Maruah orang Johor da lama kena pijak tapi tak de apa2 pun yang orang johor buat.

Kutu2 kat segamat yang sibuk usung sepanduk menghalau Guan Eng baru2 ni pun gua yakin kena bayar sebab kat Johor ni mana kutu yang betul2 berani mempertahankan maruah orang Johor


Read more...

Karat ny Orang Johor nauuzubillah

Hari ni gua ngeteh dengan pekerja gua, berbual pasal politik, semua pulun habis sokong pakatan, las sekali gua tanya soalan cepumas korang da daftar mengundi belum, semua terdiam sorang je jawab da tapi da lama dulu, sampai sekarang pun tak sekali pun tak mengundi, gua apa lagi pulun la sekor2, bunyi dahasat bedegar gila, kalau pakatan menang macam pam tayar kertapi pun boleh, rupa2nya hampeh, semua belum mendaftar. Ari isnin gua arahkan semua datang lewat suruh gi daftar, mati2 gua ingat kutu2 ni dah daftar!

Dari cerita ni gua terus terfikir nak buat entry pasal bab daftar mengundi ni, sikit masa dulu gua peratikan umno  rancak adakan kempen daftar undi kepada anak muda, diorang pancing senang je, pasang 2 3 kemah 1001malam pastu adakan promosi servic motor kat satu kemah, beratur beb wa cakap lu mamat motor sibuk antar motor, satu kemah lagi seperti biasa la umno tak de muzik tak rock la beb, berdentam dentum bunyi, kan budaya umno suka muzik gua nak tanya lu mana ada satu funtion umno yang tak de muzik, umno nagan lagu mana boleh pisahkan beb, macam bik mama n karoke, tu pasal la bila 3 artis masuk umno, satu dunia heboh beb, terkinja2 babun2 umno kegembiraan artis masuk umno la katakan,.....kah kah kah

Satu kemah lagi diorang letak la 3 4 orang gadis (tak tahu la pulak gadis lagi ke, cikaro ke kata budak sekarang, bohsia ke kata budak dulu, atau masa zaman gua dipanggil abu, anak bawah umur, tapi gua sangka baik semua tu gadis la) memujuk kaki motor ni daftar undi, berebut beb gua tengok diorang isi borang, biasa la budak muda, nampak gadis mesti ushar, tu normal, ni satu lagi perangai umno suka sangat pancing orang gunakan gadis, tak sah kalau tak ada gadis macam kurang seri je, Sebab tu dalam umno da tua bangka mak orang da nak jadi nenek umur 40 pun dipanggil puteri weeek.
Gua tengok ada la seorang dua mamat dari spr duk kat meja kelamkabut taip laptop.

Masa tu gua respek juga la pemuda umno ada ambil inisiatif, nak menambahkan penyokong, pakatan pulak gua tengok selamba je tak buat apa2 kalau ada pun tu masa intifal pasti, tapi yang ramai datang pulak lebai2 yang daftar mengundi apa ke hal nak daftar lagi. untuk menarik anak muda, pakatan macam kurang idea je, ini gua cerita tempt gua la, Johor yang memang karat bersisik dengan umnonya, tapi rata2 gua tengok la anak2 muda Johor ni sebenarnya penyokong kuat Pakatan cuma sokong je la boleh undi gua tak tahu la pulak.

Kalau di Johor ni pakcik dan makcik umur atas 50 memang payah, lu cakap apa pun, terangkan sungguh2 macam mana pun umno tetap pekat melekat, Cuma sekarang ni je la bila Rosmah ujud baru la ada perubahan sedikit, ada la juga makcik2 dan pakcik ni bersuara tapi tetap cakap2 belakang je takut ketua cawangan ke atau ketua kampung tahu. syyy jangan cakap kuat2 nanti tok ketua dengar, tapi ada la juga dek kerana meluat diorang da mula bercakap.

Kalau dulu la kat Johor ni, kalau lu cakap kutuk je BN alamat la raya ke, kenduri kendara ke, confirm lu kena pulau. kutuk umno umpama lu kutuk mak bapak diaorang, kalau lu kutuk hukum hudud tak pe, jadi bahan lawak lagi, satu kampung boleh tergelak, macam tu la parahnya karat Umno kat Johor ni.

Berbalik kepada cerita gua mula tadi gua rasa la penyokong Pakatan kena alert dengan masalah anak muda tak daftar mengundi ni, kena cepat bertindak, nanti tak pasal2 yang pilih wakil rakyat bukan anak bangsa sendiri tapi, mat bangla, mat indon, mat vietnam, mat maynmar, mat nepal, baru menangis tak berlagu.

Read more...

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP