Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Friday, September 16

Ostad Najib beri tazkirah

Dari perspektif undang-undang Islam pula, kata beliau, “ia terangkum jelas dalam Maqasid Syariah yang berobjektif melindungi lima perkara utama yakni; pertama: agama, kedua: nyawa, ketiga: akal, keempat: keturunan dan maruah serta kelima: harta benda.”
“Bahkan prinsip Usul Fiqah banyak membicarakan tentang perlunya disekat lebih awal sesuatu kemungkaran itu, sebelum ia berlaku.
“Manakala satu prinsip menyatakan bahawa, keputusan pemerintah adalah satu amanah yang perlu dibuat bagi pihak yang diperintah atas kepentingan maslahah ramai,” katanya lagi.

Ostad Najib belum apa2 lagi da mula kencing, penulis skrip untuk ucapan dia ni memang pandai cari ayat tapi bak kata orang meludah kelangit kena muka sendiri.

Maqasid Syariah,
1.jaga agama: Umprono jaga Agama ke? kenapa ye orang Islam senang je murtad kat Malaysia.? Kenapa ye duit zakat banyak kena seleweng, arak senang je dapat kat mana2, pelacur berlambak,...........

2.jaga nyawa: Kenapa ye pembunuh aminurashid kena 5 tahun penjara je ye, kenapa ye orang senang je buang bayi kat mana2. kenapa ye altantuya kena bom...............

3.jaga akal: Kenapa ye orang sekarang macam da hilang akal, kenapa ye senang je guna akal untuk kencing rakyat. kenapa ye akal digunakan untuk fitnah dan halal pulak tu..............

4. jaga keturunan: asrama kat melaka tu untuk jaga keturunan kot, kotak bayi yang sharizat buat tu jaga keturunan kot, hukum zina kena bayar denda 3000 jaga keturunan kot,..............

5.jaga harta benda: komisen kapal selam tu jaga harta benda kot, taja baju bola oleh MAS yang nak bangkrap jaga harta kot, cilok duit zakat tu jaga harta kot.............

Usul Fiqh:
disekat lebih awal sesuatu kemungkaran itu, sebelum ia berlaku.
Bagi lesen arak, lesen judi, lesen rumah urut, lesen pusat hiburan tu dikira sekatan awal ke,
Hiburan di pawagam, di tv, di majalah yang memaparkan aksi2 berahi, pakaian tak cukup kain, n .... tu pun termasuk dalam kategori sekatan awal kot.

“Manakala satu prinsip menyatakan bahawa, keputusan pemerintah adalah satu amanah yang perlu dibuat bagi pihak yang diperintah atas kepentingan maslahah ramai,” katanya lagi.
Amanah ke membazirkan duit rakyat, amanah ke naikkan cukai rakyat, amanah ke naikkan harga minyak, bil eletrik,.........

Atau inikah corak pemahaman BN terhadap Maqasid Syariah, Usul fiqh, atau Islam tu sendiri. sebab gua tengok ini yang berlaku di Malaysia, atau bercakap cuma nak sedapkan telinga je, atau bercakap ikut teks tapi tak faham apa yang di ucap.

0 comments:

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP