Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Tuesday, July 17

Tak cukup ke kita diharamjadahkan umno

 Gua pernah menulis tentang entry mkedudukan melayu sebelum ni skaranglu lihat sendiri kejayaan umno 54 tahun beb memerih apa yang jadi kepada bangsa melayu, mana kedudukan melayu sekarang umpama melukut ditepi gantang, bila gua tengok senarai ni gua teringat masa gua mula jejakkan kaki di ITM dulu, minggu silaturahim semua pelajar baru kena nyanyi lagu ni:Anak kecil main api, terbakar hatinya yang pedihair mata darah bercampur keringat , bumi dipijak milik orang.Apa jasa umno kepada bangsa dan negara ni beb dari senarai 20 orang terkaya di Malaysia cuma ada dua sahaja yang berugama "Islam". Dua-duanya pulak hasil acuan Mahathir, lu  orang tak rasa apa-apa ke beb. Lu semua tak sedar lagi ke beb.Dah cukup lama beb, umno mengharamjadahkan bangsa sendiri, sampai bila beb, tak kan tiada penghujung beb, takan kita ni nak hidup hanya dengan gula-gula umno je, apa akan jadi kepada anak bangsa kita akan datang.Kita dah cukup menjadi juara beb, jura dadah, juara buang anak, juara hiv, juara peceraian, juara sumbang muhram, juara peragut, juara perogol, sampai bila kita nak menambah koleksi trofi kejuaraan sesat ni.Takan la kita sampai masuk kekubur masih lagi hayal dalam dunia keseronokan yang dicipta umno ni beb, Apa sahaj majlis umno mesti diiringi hiburan keseronokan, upah, helmet, tshirt, bas free. sampai bila beb.

Apakah kita rela selamanya hanya akan jadi warga kelas kedua dalam tanah tumpah darah kita sendiri beb. Gua bukan mengajak lu berperang atau membuat kerja gila, gua mengajak lu berfikir, bertindak memajukan diri, warga cina dan india yang menjadi kaya pun hasil usaha diorang cara mana itu soal kedua.Cukup, cukup sudah, cukup sampai disini saja. buat la perubahan beb. umno dah tak releven beb, 54tahun kita bagi diorang amanah tapi apa yang bangsa melayu dapat, cukup la kita dibuai hayalan, hidup kita bukan semakin selesa tapi semakin terhimpit. makin terpinggir beb.Lu belajar 3 hingga 5 tahun di U, tapi terus menderita sehingga 20 sampai 30 tahun membayar hutang adakah kehidupan begini yang lu mahu, Anak lu belajar tinggi akhirnya bekerja operator kilang itu kah kemajuan  yang lu nak sangat, Mungkin lu seronok melihat dikaca tv kejayaan anak melayu dalam pelajaran, akirnya mendapat kerja yang baik, tapi berape kerat sahaja yang bernasib baik begitu. Realitinya anak melayu ramai penggangur beb. Bagi yang mak bapak ada kebun sawit 5 6 ekar mungkin kurang terasa himpitan hidup, duduk pulak di kawasan kampung dengan hasil sawit mungkin bolehlah dapat 2 3ribu sebulan dapat la menampung hidup dan bemewah sedikit. itu yang duduk dikampung tapi yang dibandar macammana. Generasi akan datang pulak macammana. Tak cukup ke kita selama ni di haramjadahkan umno

2 comments:

Metaphysics Disciple July 17, 2012 at 12:39 PM  

Gua tak suka lagu ni... Tapi gua carikan jugak untuk lu. Lu kena bagitau pembaca sapa yang bikin ini lagu yang lu dan gua terpaksa nyanyi dulu. Ini lagu hipokrit bagi gua.

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang

Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa di antara kita
Cinta lenyap di arus zaman

Indahnya bumi kita
Warisan berkurun lamanya
Hasil mengalir ke tangan yang lain
Kita kan merintih sendiri

Jangan buang waktu lagi
Majulah raih sebuah mimpi
Hapuskan sengketa
Teruskan usaha
Kita kan gagah di nusantara

Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di nusantara
Kita kan gagah di pentas dunia

Johor Born July 17, 2012 at 7:54 PM  

gua da lupa lirik bro, tks atas pembetulan, mmg lagu bangang ni. tapi kita kena gak nyanyi dulu, nasib baik tak hujan lebat, kahkahkah

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP