Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Friday, October 14

JOHOR ada berani ke

Masyarakat luar bandar sewajarnya berbangga dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang meletakkan mereka sebagai sasaran utama dalam Belanjawan 2012 yang dibentangkan di Parlimen baru-baru ini, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri.

Abdul Rahim berkata belanjawan itu turut menyediakan projek infrastruktur awam dan asas untuk luar bandar termasuk kemudahan jalan luar bandar, bekalan elektrik dan air.

"Sasaran untuk memberi liputan perkhidmatan elektrik kepada 95 peratus isi rumah melalui peruntukan RM963 juta bagi maksud tersebut membuktikan kesungguhan kerajaan untuk memberi kesejahteraan kepada rakyat.

Abdul Rahim berkata kesediaan kerajaan untuk menghapuskan pelbagai yuran persekolahan dan kesihatan juga merupakan manifestasi keprihatinan kerajaan kepada rakyat.

Tengok la sibadut2 rakyat cuba menipu, bila pulak belanjawan ni meletakkan masyarkat luar bandar sebagai sasaran utama mereka, peruntukan RM963 tak sampai pun setengah peratus dari jumlah belanjawan la beb, mcm mana kata bela masyarakat luar bandar, tu belum belaku ketirisan lagi entah2 dari RM963juta ni tak sampai pun Rm500juta akan sampai kepada rakyat.

Pastu kata menghapuskan yuran persekolahan la, tu berapa ringgit je bai, Rm20 pun tak sampai. Yang rakyat bising bukan yuran sekolah tapi, yuran buku, yuran pibg, yuran mssm, yuran buku tulis, yuran2 ni la yang cecah sampai ratus ringgit.jadi apa bezanya bagi yuran sekolah free dengan tidak.

Di kampung2 kat Johor sekarang ni tengah sibuk pemberian gula2 pilihanraya, parit2 dah mula kena korek, jalan belubang da mula ditampal, bahu jalan dah mula di tambak, rumah penduduk kampung da mula dapat kalbat baru, longkang2 da mula diganti, ini semua da jadi fenomena biasa menjelang pilihanraya, habis pilihanraya pi mampus dgn rakyat, tunggu la dekat 5 tahun lagi fenomena sama akan berulang, yang gua heran ni orang Johor senang sangat kena santau dengan gula2 ni, mengelupur semua mengundi BN tak pernah terfikir pun keadaan kampung dia 5 tahun lepas dengan sekarang ada perubahan tak.

Wakil2 rakyat yang susah nak nampak batang hidung sebelum ni da mula da sibuk gi sana sini, kalau tak bukan main poyo nak jumpa pun asik sibuk memanjang. kalau tak sebelum ni wajah wakil rakyat hanya boleh dilihat pada banner kat simpang jalan ucap selamat hari raya tu pun gambar lama masih muda, kalau tengok sekarang agaknya la orang ramai mesti terkejut da kerepot rupanya wakil rakyat aku.

Sekarang ni pun gua tengok kutu2 yang duk kat bahagian sibuk menonjolkan diri, melobi nak jadi calon maklum la kalau dapat jadi calon kat johor ni satu kaki da tentu confirm jadi wakil rakyat. sebab Johor ni unik dalam bangang kalau la pokok kayu tu di pakaikan baju BN lepas tu dijadikan calon pun boleh menang. Gua pun kadang2 heran dengan orang Johor ni, nak cakap bodoh memang ramai yang bodoh tapi yang cerdik pun berebut2 nak jadi bodoh.

Apa yang diorang fikir pun gua tak pasti, senang sangat kena tipu, apa yang kutu2 besar cakap terima bulat2, masa dekat hariraya, seorang pekerja gua ada berniaga bazar ramadan kemudian jual la sampul duit raya lambang Pas gua duk lepak kat gerai dia, gua duk perati makcik dan pakcik yang singgah kat gerai dia ni bukan main cebik mulut bila nampak sampul duit lambang pas ni, sampai gigil kan badan geli geleman dan bla gitu je tak beli barang, lepas gua cakap suruh pekerja gua simpan sampul tu baru la gerai dia laku jual barang. Tengok la karat melekat betul UMno kat diri orang Johor.

Sebenarnya gua tak salahkan sangat makcik dan pakcik ni sebab diorang ni sebenarnya dah lama hidup selesa kat Johor, makan pakai cukup, ada duit lebih lagi, nak cari fakir kat Johor ni gua ingat macam tak de je, kalau yang miskin mungkin dalam satu kampung ada la seorang dua je. Kenapa orang Johor ni rasa selesa sebab kat sini kerja tak susah kilang banyak walau gaji tak besar mana tapi kira selesa la, Johor ni kira bernasib baik sebab berjiran dengan singapura jadi pelaburan singapura banyak bertapak di johor. tambahan pulak pelabuhan dekat je, barang mudah di bawa keluar masuk melalui pasir gudang atau singapura. Nak kata BN berjasa pada Johor gua tak nampak pun, lagi buat Johor hancur ada la

Orang Johor ni dah cukup selesa sampaiikan jadi bacul bila ruang angkasa dicerboh singapura, harta tanah dikaut orang singapura, pulau batu putih dirampas singapura, tanjungpagar di kaut singapura, air mentah di sedut ke singapura. sebab kebergantungan kepada singapura ni amat besar. kena ugut dengan singa pura pasal air kecut semua teloq, kena ugut singapura tak nak jembatan bengkok kecut teloq lagi. Maruah orang Johor da lama kena pijak tapi tak de apa2 pun yang orang johor buat.

Kutu2 kat segamat yang sibuk usung sepanduk menghalau Guan Eng baru2 ni pun gua yakin kena bayar sebab kat Johor ni mana kutu yang betul2 berani mempertahankan maruah orang Johor


4 comments:

Metaphysics Disciple October 15, 2011 at 12:08 AM  

org umno sibuk kira sokongan antara syed hood dgn noraini. tukang catur tgh kira nak calonkan sapa coming pru.

Johor Born October 15, 2011 at 1:42 AM  

Gua ingat Jun yang akan dapt la bro, lantak diorang la bro, letak pokok sawit jadi calon pun boleh menang, tu yang berebut nak jadi calon, masyukkk bro

sim_2096 October 15, 2011 at 3:45 PM  

gua pon org johor gak bro...memang betul apa yg lu cakap...kat tpt gua pun ada melambak engin cangkul korek parit / beteng, kkdg gak 2,3 bijik kat satu tempat..sedara gua ka pt nipah yg umno totok pun bising2..dah dkat setahun parit dpn rumah die x gali, rumput dah macam ape ntah...die cakp dah dkt pru tu la sebok2 nak gali parit..tapi kalo time undi mesti die tetap undi umgok walaupun die da tau die kene main2kan ngan puak umgok nik ngan gula pilihanraya ni.. punyala karat umngok di hati mereka ni..

Johor Born October 15, 2011 at 7:33 PM  

Sim,
kah kah kah,nasib la bro jadi orang Johor satu Malaysia ketawakan ketotokan orang johor

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP