Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Sunday, December 18

Mahathir ni sakular ke?

Perbezaan fahaman politik di negara ini menyebabkan umat Islam dikatakan berpecah belah dan bukan kerana agama, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata, umat Islam di negara ini kini berpecah kepada tiga puak dan "berperang" sesama sendiri walaupun tidak menggunakan senjata seperti di beberapa negara Islam lain.

Apa la mamat ni cerita, umat islam berpecah bukan kerana agama, kenyataan tu betul kalau lu tujukan kepada puak umno, sebab dalam umno berpecah je kerana berebut jawatan, rebut harta, rebut lembu.contoh rperebutan kuasa isa sabu dgn shahidan, idris jusuh dgn mat said.

Bagi umat Islam yang lain berpecah kerana kefahaman, gua ulangi kefahaman agama, pas hendak hudud, umno tolak hudud, pas nak pemimpin amanah umno nak pemimpin yang boleh mengampu, contoh kenapa bagi jawatan kepada jamaludin jarjis, rahim thamby, isa, sharizat, sebelum ni rafidah.

Pas nak sunnah nabi, lu kutuk sunnah nabi, lu jangan lupa siapa yang kata zaman nabi orang simpan janggut pasal tak de pisau gillet.

Pas nak hapuskan pembaziran, lu semua berlumba2 belanja sakan harta rakyat.

Pas nak Islam duk no1, bangsa no2. Lu sibuk nak letakan melayu (mamak) no 1, Islam lu terajang entah no berapa.

Yang lain gua malas nak buat perbandingan. Banyak lagi gua boleh tulis, Jadi semua yang gua nayatakan tu tak de kaitan dengan agama ke. Jadi jangan nak sibuk kata tiada kaitan agama, semua yang berlaku atau hidup tu dalam skop agama. Apa lu fikir agama tu bukan kehidupan dan hanya ritual shaja, tu da sama macam fikiran kamal artrtuk beb. tu sakular beb..

9 comments:

Anonymous,  December 17, 2011 at 8:58 PM  

sapa mahadet nak bercakap bab agama?kalau dah padai sangat pi masjid2 buat kuliah tengok sapa nak pi dengar kuliah yg disampaikan oleh YBG al ustaz mahadet.

rakab,  December 18, 2011 at 10:34 AM  

Wooi Jebon,

Pas tu agama kaa, atau parti politik ??

Kalau Pas tu agama maka sesatlah pengikut-pengikutnya,,!!

Kalau hanya sebuah parti politik maka perjuangannya memang berasaskan kepentingan politik semata-mata !!

Pemimpin Pas berebut jawatan dalam parti, berebut nak jadi calon pilihanraya, berusaha nak menang
dalam setiap pilihanraya kecil atau besar, semuanya atas kepentingan politik kepartian.

Persaingan, pertelingkahan yang wujud ekoran perebutan kuasa ini semuanya berpunca atas kapasiti politik !!

Jadi benar laa kata-kata Tun Mahathir tuu..

MOH KEMBARA December 18, 2011 at 11:51 AM  

Salam ,

Ya penting nawaitu. Nanti di depanNya itu yg ditanya. Pe kabor Yob?

Johor Born December 18, 2011 at 12:51 PM  

rakab,
ada gua cakap pas tu agama, gua ckap pas nak islam no1, apa yang lu merepek ni,
politik tu sebahagian dari agama, kalau ikut kata lu ni, politik lain agama lain, tu yang gua cakap sakular.

Islam tu sempurna beb, jadi politik duk bawah islam. kalau lu tak pecaya politik tu sebahagian dari Islam lu bermasalah beb

Johor Born December 18, 2011 at 12:53 PM  

Yong moh kembara, alhamdulilah gua sihat, moga yong bertambah sihat dalam iman semakin menebal, amin

rakab,  December 18, 2011 at 1:32 PM  

Wooi Jebon,

Memang kau tak cakap Pas tu agama,
sebab aku cuma bertanya..kan ada question mark tu..

Politik adalah sebahagian dari tuntutan agama...tapi politik yang bagaimana ??

Politik yang mengkafirkan sesama Islam sehingga memecah belahkan ummah seperti amalan Pas itu, ..bukan sebahagian dari ajaran Islam..!!

Politik semacam itulah punca perpecahan seperti yang didakwa oleh Tun Mahathir.

Johor Born December 18, 2011 at 1:54 PM  

Rakab, maksud lu politik ulamak lu mahathir tu islamik la.

Gua rasa lu cukup bijak beb, tak yah gua suruh lu pun dah tahu, lu kaji balik sejarah Syadina Abu bakar apa yang dia mula buat bila jadi khalifah, kaji betul2 beb,

rakab,  December 18, 2011 at 4:27 PM  

Encik Jebon,

Berdasarkan artikel yang kau tulis diatas...

Aku rasa kau ni mengalami kecelaruan dalam bab pemikiran politik Islam.

Kurang-kurangkanlah membaca HarakahDaily dan portal-portal yang sewaktu dengannya.

Johor Born December 18, 2011 at 10:12 PM  

rakab gua dah lama tak baca harakah gua baca utusan dan tengok tv1, gua tak pernah jadi ahli pas, keadilan, dap atau pakatan. Jadi gua rasa lu patut berfikir lebih dalam lagi beb.

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP