Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Tuesday, October 11

Negara boleh bankrup jika bn terus berkuasa

Sementara itu, Setiausaha Bahagian di bahagian Ekonomi dan Antarabangsa kementerian, Dr Sundaram Annamalai, berkata kerajaan komited untuk memastikan nisbah hutang berbanding keluaran dalam negara kasar (KDNK) akan di bawah 55 peratus menjelang 2020.
"Kami mahu memastikan ia tidak melebihi 55 peratus menjelang 2020. Di bawah Model Baru Ekonomi, kita sepatutnya membawanya (belanjawan) hampir seimbang, menjelang 2020," katanya.
Nisbah hutang berbanding KDNK kerajaan persekutuan bagi tahun ini dijangka pada 53.8 peratus tahun ini dan RM54.8 peratus tahun depan.

lawak bodoh yang cuba dimainkan oleh Najib, hutang negara nak dikekalkan kepada 55% pada tahun 2020. dengan bebanan hutang negara sebanyak 437bilion mampu ke kerajaan menyekat momentum peningkatan hutang negara jika keadaan sekarang berterusan, pembaziran demi pembaziran yang dilakukan oleh kerajaan BN bukan lagi stu rahsia yang cuba disorok, tetapi sudah lama dihidu oleh rakyat cuma sebahagian besar rakyat yang tidak memahami struktur ekonomi nampak bahawa kerajaan BN ni cukup kaya, tapi hakikatnya. kita sebenarnya diambang kehancuran ekonomi, bebanan hutang yang tinggi, ketirisan dalam budget, pembaziran dalam berbelanja bolehkah diatasi selagi BN berkuasa. mahu kah kita menjadi seperti creece. negara bankrup.

Gua ambil congak simple je yang patutnya difahami orang kebanyakan, Hutang kita bertambah setiap tahun sejak 14 tahun lepas budjet kita tak pernah surpulus yakni pendapatan melebihi belanja, hampir setiap tahun kita menambah hutang sebanyak 4% yakni kita bebelanja lebih dari pendapatan. lagi 9 tahun kita akan jumpa 2020 kalau la kerajaan BN terus berkuasa dan terus berbelanja lebih dari pendapatan bolehkah kita percaya kita mampu mengekalkan tahap hutang kepada 55%. sedangkan untuk tahun hadapan sahaja nisbah hutang kita akan meningkat kepada 54.8% kurang 0.2% sahaja dari jangkaan 55%.

Yang menjadi kerisauan gua adalah mampukah kita mencatit kenaikan KDNK setiap tahun sedangkan pelaburan asing ke Malaysia tidak menunjukan perubahan ketara. Katakan la berlaku apa2 musibah dinegara ini (mudah2an tidak) bersediakah Rakyat Malaysia untuk menanggung beban hutang yang semakin mengila ini. katakan la tiba2 telaga minyak kita kering, pendapatan apakah yang mampu mengimbangi hutang kita,

Jadi pada gua la selagi BN berkuasa selagi itu kita semua tidak akan selamat dari resiko negara tergadai dek bebanan hutang. Tak ada cara lain untuk kita lebih selamat dengan menumbangkan kaki hutang ini dari memerintah negara


1 comments:

teratailiar October 11, 2011 at 2:53 PM  

2019...

NEGARA BANKRUP?

INGAT TAK?

RATIONALISASI SUBSIDI...ingat tak?

mahu subsidi @ negara bankrup?

kah!kah!kah!

rasionalisasi subsidi KEPALA BANA!!!

KAHKAHKAH!!!!

pergi mamposss UMCO-BN!!!!

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

[Valid Atom 1.0]

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP