Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Thursday, April 11

BERJAYA MARTABATKAN UMAT MELAYU


Pada 16 Februari 2013 yang lalu, pihak BERNAMA telah mengeluarkan senarai penuh 20 orang yang terkaya di Malaysia untuk tahun 2013. Tidak banyak yang berubah berbanding senarai tahun lalu, hanya 2 tempat sahaja bertukar kedudukan.

Senarai 20 Orang Terkaya di Malaysia 2013

  1. Robert Kuok Hock Nien (RM46.1 bilion) (Kerry Group/Kuok Group)
  2. T Ananda Krishnan ( RM32.90 bilion) (Usaha Tegas)
  3. Tan Sri Teh Hong Piow (RM13.73 bilion) (Public Bank)
  4. Tan Sri Quek Leng Chan (RM11.09 bilion) (Hong Leong Group & Guoco Group)
  5. Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary (RM10.6 bilion) (Al-Bukhary Foundation)
  6. Tan Sri Lee Shin Cheng (RM10.56 bilion) (IOI Group)
  7. Tan Sri Lim Kok Thay ( RM8.12 bilion) (Genting Group)
  8. Puan Sri Lee Kim Hua (RM7.23 bilion) (Genting Group)
  9. Tan Sri Tiong Hiew King (RM6.35 bilion) (Rimbunan Hijau)
  10. Ong Beng Seng (RM4.016 bilion) (Hotel Properties Ltd)
  11. Tan Sri Azman Hashim (RM3.84 bilion) (Arab-Malaysian Corp)
  12. Tan Sri Yeoh Tiong Lay (RM3.467 bilion) (YTL Group)
  13. Datuk Mokhzani Mahathir (RM2.669 bilion) (SapuraKencana Petroleum)
  14. Tan Sri Vincent Tan (RM2.256 bilion) (Berjaya Group)
  15. Datuk Desmond Lim (RM1.869 bilion) (Pavilion REIT)
  16. Datuk Lee Yeow Chor (RM1.742.47 bilion) (IOI Group)
  17. Lee Yeow Seng (RM1.699 bilion) (IOI Group)
  18. Tan Sri Lau Cho Kun (RM1.697 bilion) (Hap Seng Consolidated)
  19. Datuk Shahril Shamsuddin (RM1.64 bilion) (Sapura Group)
  20. Datuk Shahriman Shamsuddin (RM1.64 bilion) (Sapura Group)
Tetapi ada juga kalangan taikun di atas yang boleh kami katakan ibarat jenis kapitalis bertongkat, yang acapkali disuap dan dibantu “atas nama persahabatan”. Mereka-mereka ini sebenarnya bukannnya berdiri seperti yang ada sekarang ini atas 100% usaha sendiri. Acapkali kerajaan menyediakan “silver plate” untuk mereka menjadi lebih kaya dan bertambah kaya.
Kalangan orang terkaya di Malaysia 2013 yang sebegini yang kami perlu hormat? Kami pulangkan persoalan ini kepada anda.
Macam-macam polisi yang membantu menyenangkan perniagaan dan usaha mereka untuk menjadi lebih kaya selama ini. Sehingga ada menyebabkan rakyat Malaysia merasa tempias kesusahannya :
  1. Hak ekslusif perjudian
  2. Perolehan AP gula, kereta yang cukup ekslusif kepada mereka. Akhirnya apa jadi?
  3. Hak milik tanah dilanjutkan.
  4. Menikmati subsidi gas yang tinggi untuk penjanaan bisnes elektrik mereka (IPP)
  5. Dah jana elektrik, jual pula kepada TNB harga mahal. Akhirnya siapa yang terbeban? Menjadi kaya dengan cara menindas golongan bawahan patutkah?
  6. Perjanjian berat sebelah
  7. Jaminan bailout, jaminan untung
  8. Kebenaran monopoli sesuatu lapangan perniagaan di Malaysia
  9. Tender rundingan terus (direct nego). Ada yang tiada kepakaran tetapi diberikan  juga projek tersebut bernilai berbilion ringgit. Akhirnya selepas menang, bukan nya mereka yang buat sistem itupun, tetapi diberikan pula kepada syarikat lain yang berpengkalan di Britain. (SUMBER? KLIK SINI). Indahnya kapitalis ini buat duit di Malaysia.
  10. Ada lagi anda mahu tambah?



Read more...

Saturday, April 6

Soalan yang biasa ditanyakan

Saya ingin menanyakan beberapa soalan kepada ustaz berkenaan dgn hukum kita sebagai pengundi Islam yg mengundi pengundi bukan Islam sedangkan kita ketahui bahawa kita sebagai seorg yg muslim dilarang utk memilih seorg bukan Islam sebagai ketua atau pemimpin.

1. Adakah kita boleh memilih calon bukan

Islam (contohnya dari DAP/KeAdilan) sekiranya pemimpin itu bersatu di bawah BA(Barisan Alternatif) dan bukan bersama BN ?

2. Bagaimana sekiranya ada calon dari UMNO/BN(seorg yg kita ketahui beragama Islam) bertanding dgn calon Keadilan(bukan beragama Islam),mana satukah calon yg harus kita pilih berdasarkan prinsip kita menurut perspektif Islam.Apakah hukumnya jika kita tersilap memilih pemimpin(imam) kita?

3. Apakah pandangan ustaz apabila perkataan Islam dipadamkan dari parti politik dan sebarang pertubuhan?UMNO menjelaskan bahawa nama Islam harus dimansuhkan utk mengelakkan nama Islam itu dari di salahgunakan oleh parti politik atau mana² pertubuhan kerana ada yg beranggapan bahawa Islam bukan parti. Sila perjelaskan ustaz.

4. Minta penjelasan ustaz mengenai "Pangkah PAS masuk syurga, pangkah UMNO masuk neraka". Benarkah ada di kalangan pimpinan PAS pernah berkata sedemikian rupa?Dan bolehkah kita sebagai seorg muslim berkata sedemikian kepada org UMNO semata-mata utk meraih undi.

Sekian sahaja utk kali ini.Semoga ustaz boleh menjawab segala soalan ini dgn jelas.. Segala usaha ustaz utk menjawab hanya ALLAH sahaja yg mampu membalasnya.

JAWAPAN:

1. Harus untuk kita memilih calon yg bukan beragama Islam untuk memberi kemenangan kpd sebuah gagasan perjuangan menegakkan keadilan dan menentang kezaliman seperti yg diperjuangkan oleh BA. Tidak salah kita bekerjasama atau memohon pertolongan org bukan Islam dlm usaha yg murni seperti mmebanteras kezaliman, di mana selagi kerajaan sedia ada tidak ditumbangkan, kezaliman akan terus berleluasa terutama terhadap segolongan rakyat yg tidak bersetuju dgn arus perdana. Selagi tidak ditumbangkan, tidak mungkin akta2 yg zalim itu dapat dimansuh atau dipinda, tak mungkin ISA yg memberi kuasa kpd polis dan menteri dalam negeri menjadi hakim, dapat dihapuskan. Oleh itu, harus hukumnya untuk kita mengundi calon bukan Islam yg sama perjuangann ya dgn kita. Allah s.w.t. berfirman maksudnya: "Dan bertolong-tolonganlah kamu dalam perkara kebajikan dan takwa dan janganlah kamu bertolong-tolongan dalam perkata dosa dan pencabulan/permusuhan" (Surah al-Maidah: 2). Nabi s.a.w. juga pernah meminta pertolongan drp seorang kafir musyrik yg bernama Abdullah bin `Uraiqit untuk menunjuk jalan menuju ke Yathrib (kemudiannya dinamakan Madinah) semasa berhijrah untuk menyelamatkan diri drp cubaan membunuh oleh musyrikin Mekah dan untuk mengembangkan dakwah dalam fasa yang lebih luas.

Sebaliknya, menyokong calon2 yg hanya berperanan mempertahankan dasar sekularisme dan undang2 zalim, tak kira calon itu beragama Islam (sudah tentu Islam yg jahil) atau pun bukan beragama Islam, adalah tidak harus dan boleh membawa dosa. Ini berdasarkan firman Allah s.w.t. yg bermaksud: "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang2 yg zalim, nanti kamu disambar api neraka" (Surah Huud: 113) dan juga larangan bekerjasama dlm perkara dosa dan pencabulan spt dlm ayat al-Maidah: 2 di atas.

2. Atas prinsip hendak memperjuangkan keadilan dan membanteras kezaliman, adalah wajib menyokong calon yg sama2 memperjuangkan prinsip yg mulia itu, w/pun calon itu bukan beragama Islam. Sebaliknya calon yg cuba mengekalkan sistem sedia ada yg korup, zalim dan menindas itu adalah tidak harus disokong w/pun kebetulan ia beragama Islam. Agama adalah perkara lahiriah semata-mata, apabila seseorang itu mengaku beragama Islam, maka kita tak boleh menafikan keIslamannya, tetapi dlm sirah Nabi s.a.w. pun ramai orang Islam yang tak beramal dgn tuntutan Islam dan mereka itu dikenali sebg munafiq. Kalau zaman baginda ada munafiq, zaman ini lebih ramai lagi. Sebenarnya orang munafiq ini lebih bahaya drp org kafir kerana kita keliru terhadap org munafiq itu tetapi jelas terhadap org kafir. Jadi secara jelasnya, adalah menjadi tuntutan syariat Islam yg memperjuangkan keadilan, calon BA sama ada drp DAP atau Keadilan hendaklah disokong w/pun bukan beragama Islam dan calon BN hendaklah ditolak w/pun beragama Islam. Kesilapan memilih pemimpin adalah tanggungjawab kita yg akan dipersoalkan oleh Allah s.w.t. di akhirat kelak. Tangan, kaki, mata, telinga, hati bahkan seluruh anggota kita akan disoal dan akan bersaksi di hadapan Allah s.w.t. terhadap semua amal kita di dunia ini, termasuk amal ketika mengundi (rujuk Surah Yaasiin: 65). Begitu juga semua amal kita walaupun sebesar zarah (sama ada yg baik atau yg jahat), akan kita terima akibat dan balasannya yg adil drp Allah s.w.t. (rujuk Surah al-Zalzalah: 6 -8)

3. Memakai nama Islam adalah satu perkara yg harus dan tiada larangan terhadapnya s/ada dalam al-Quran atau Sunnah, apatah lagi nama itu dipakai kerana utk perjuangan menegakkannya, bukan utk mencari duniawi. Ini telah saya bahaskan secara panjang lebar dlm sebuah rencana saya yg bertajuk "Penggunaan nama 'Islam' pada pandangan Islam" (sila rujuk arkib tulisan saya di laman Minda Rakyat atau Tranung Kite). UMNO cuba menggunakan undang2 utk mengharamkan nama itu disebabkan ia sudah terdesak dgn sangkaan kononnya dgn nama 'Islam' itulah maka sokongan terhadap UMNO merosot teruk. Kalau benar begitu, kenapa UMNO juga tidak menggunakan nama 'Islam' utk dapat sokongan yg lebih baik. Kalau UMNO tak nak pakai, kenapa larang orang lain pakai?

4. Setahu saya tak ada pemimpin Pas atau mana2 org Pas yg beriktikad sedemikian, kononnya pangkah PAS otomatik dapat masuk syurga dan pangkah UMNO otomatik akan ke neraka. Sebenarnya itu hanyalah karut marut org2 UMNO utk menuduh Pas membawa 'ajaran sesat'. Saya yakin, semua ahli Pas faham bahawa perjuangan mereka utk menegakkan Islam menurut al-Quran dan sunnah itulah yg boleh menjadi sebab utk mendapatkan syurga, tapi mereka tak boleh beli syurga Allah s.w.t. dgn sekadar mengundi Pas tetapi tidak melakukan kebajikan yg lain. Begitu juga, saya yakin, ahli Pas juga faham bahawa pangkah UMNO/BN adalah salah satu sebab seseorg itu boleh dicampakkan ke neraka (perhatikan ayat 113 drp Surah Huud di atas), tetapi mungkin juga dia tak dimasukkan ke neraka jika dia bertaubat dan mengubah pendirian sebelum matinya. Syurga dan nereka hanya milik mutlak Allah s.w.t., bukan milik sesiapa, tetapi Nabi s.a.w. sentiasa menjanjikan syurga bg org yg memperjuangkan Islam (apatah lagi jika mati atas perjuangan itu) dan sentiasa menjanjikan neraka bg org yg menghalang org lain drp mendekati agama Allah s.w.t.. Ini bukan rasuah syurga spt disangka oleh sesetengah org yg jahil tapi perasan dirinya alim, tetapi janji Allah s.w.t. dan Rasul-Nya dlm al-Quran dan hadis2 sahih. Perjuangan Islam tetap wujud sampai akhir zaman, cuma nama wadah atau landasannya sahaja berbeza antara zaman, tempat dan orang.

Read more...

Dah nak masuk kubur pun masih nak rembat harta rakyat

Pru sudah semakin dekat bahang untuk Bn masuk kekubur semakin terasa, parti yang selama ini sudah cukup membuat rakyat menderita dengan berbagai ketirisan dan rasuahnya kini solah2 sedang menunggu hari2 terakhir kematiannya, tetapi BN tak pernah serik malah disaat nazak begini masih lagi membuat kerja-kerja haram jadahnya terbaru demi mengisi perut kroni yng cuku membesar sebuah syarikat 2 hari telah dianugerahkan kontrak selama 7 tahun untuk menyelegarakan seluruh jalan di Pahang. kemapuan syarikat tak pernah teruji, siapa sebenarnya pemilik syarikat ini.


TEMERLOH: Syarikat YP Maintenance Sdn Bhd yang dimiliki Johari Harun dan Syufina Yaakob mencipta sejarah apabila mendapat kelulusan kontrak untuk menyelenggara jalan seluruh negeri Pahang selama tujuh tahun hanya selepas 2 hari ditubuhkan.
Mengikut carian di Suruhanjaya Syarikat Malaysia, syarikat YP Maintenance didaftarkan pada 4 Februari 2013 dengan nombor pendaftaran 1033787.
“Ini bermakna syarikat itu dianugerah projek sebegitu besar pada usia 2 hari. Ini jelas satu salahguna kuasa dan cara merompak duit rakyat sinomim dengan budaya kerajaan Umno-BN yang diketahui umum,” kata Pesuruhjaya PAS Pahang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan hari ini

Read more...

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

[Valid Atom 1.0]

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP