Powered by Blogger.

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


pm 1malaysia

Followers

Monday, December 24

Kenapa TGNA kata Allah mencarut

Mencarut asal dari perkataan carut. Mengikut Kamus Dewan, carut bermaksud perkataan yang keji dan kotor (cabul): berbagai-bagai perkataan yang keji-keji dan kotor. Mencarut, mencarut-carut bermaksud mengeluarkan perkataan yang keji-keji dan kotor, memaki-maki.Yang pemimpin umno dok sibuk menyebut perkataan liwat, lgbt, sex, haramjadah dan banyak lagi kelucahan dan maki hamun itu agaknya tak masuk dalam kategori mencarut ke?


Ok, gua nak refresh kembali jawapan dari TGNA tentang isu Tuhan mencarut semoga kita semua boleh mendapat manafaat dari jawapan tuan guru ini.


Baik (sekarang) ambo nak sebut (dalil-dalil) dalam (al-)Quran sendiri.  Adakah perkataan menyumpah (di dalam al-Quran)?  Ada perkataan yang (boleh) kita panggil mencarut?
Bila ditanya masalah mencarut ini (oleh wartawan), ambo jawab pada dia;

(pertamanya) “Islam ini – (sifat) Allah Taala ni bila Dia buat manusia, Dia buat sama naluri-naluri tertentu.  (ini bermakna) tidaklah Allah ini bila Dia buat manusia, Dia buat kaki, tangan, kepala, beri lidah saja.  Ada lagi benda lain (di)dalam yang kita panggil ‘Gharizah’.  Naluri bermakna sifat-sifat tertentu.  Sifat kedekut, sifat baik, sifat pongah, sifat berjurus, sifat suka mencari harta, sifat suka seks, naluri seks, naluri membunuh, naluri mengumpat, naluri apa apa saja.  Macam-macam sifat dan perangai (yang) Allah beri kepada kita.

Dan yang keduanya, tidak ada sifat  yang Allah beri pada manusia bila mari (didatangkan) Islam (kepada manusia), Dia sekat, Dia musnah, tak ada!  Allah Taala beri kepada kita sifat suka mencari wang/duit, Allah Taala tidak sekat kita.  Cari duit, cuma dia buat peraturan, dia buat kaedah.  Nak cari duit boleh, kerana apa?  Sifat cari duit ada padamu tapi jangan mencuri, jangan rasuah, jangan menyamun, jangan menipu.  Sifat nak pada seks, orang lelaki nak pada perempuan, orang perempuan nak pada lelaki.  Adakah Dia sekat?  Tidak, cuma Dia kata nak ko orang perempuan, (mesti) menikah-kahwin, jangan berzina, jangan rogol, jangan bawa lari anak muda orang, jangan itu dan ini.  Itu sajalah bendanya.  Sifat membunuh, manusia suka membunuh.  Tak apa boleh membunuh, ketika mana ? Ketika musuh mari (datang) serang rumahmu.... Maksudnya, “Mana-mana orang yang dibunuh kerana jaga hartanya sendiri maka dia mati syahid, mana-mana orang yang dibunuh kerana jaga anak bininya maka dia mati syahid.”
Ertinya naluri nak membunuh tidak disekat. Cumanya jaga dengan baik (biar kena pada empatnya), ketika mana perlu kamu membunuh.  Jika orang bunuh kamu boleh lawan balik.  Orang yang buat khianat, kamu boleh khianat sama.  Begitu juga sifat mencarut, (sudah menjadi) perangai manusia, (akan) nak menyumpah pada orang yang  buat tak tentu kepada dia.  Ketika mana(kah) nak menyumpah? Cari(lah) tempat, tempat molek (sesuai) menyumpahlah.

Ambo pilih dua, tiga, empat ayat  dan hadis (sebagai dalil dibolehkan mencarut, menyumpah).

(Ketiga) adik-kakak, buka sehelai saja dalam Surah Al Baqarah (ayat 18), bermaksud,“Mereka tuli, bisu dan buta (kerana tidak dapat menerima kebenaran, meskipun pancaindera mereka sihat), maka tidaklah mereka akan kembali (ke jalan yang benar)”.
(Hakikatnya) Allah Taala (kata ke)pada orang munafiq, orang yang muka-muka-orang yang kita panggil orang sekular.  Tuhan kata apa, pekak, bisu, buta, orang ni tak ada otak.  Kalau mengikut orang Kelantan (kita kata), “baso tak dok otak, baso tuli”.  Itu tidak(kah) mencarut?  Allah sendiri sebut begitu dalam Al Quran.
(Keempat) dan Nabi (SAW) sebut (Maksudnya) “Hendaklah kamu berakhlaq dengan Allah akhlaq Tuhan”.
(Hakikatnya) Allah SWT mencarut (di dalam al-Quran), kita ada hak (dibolehkan) mencarut.  Cumanya tengok tempat.  Orang kafir Dia sumpah, orang munafiq Dia sumpah, orang fasiq Dia sumpah.  Biar tentu (sasaran mencarut biar) kena (pada) tempatnya.
(Kelima), ayat Al Quran Surah Al Baqarah juga (ayat 65), bila Tuhan marah pada Yahudi (maksudnya), “Dan sesungguhnya telah kamu ketahui orang-orang yang melanggar di antaramu pada hari Sabtu (hari yang khusus untuk beribadat bagi orang-orang Yahudi), lalu Kami berfirman kepada mereka, Jadilah kamu kera yang hina”,
Allah Taala marah pada orang Yahudi, kamu semua kena jadi kera. Tidakkah itu (Tuhan berfirman dengan perkataan) mencarut? (Sebelum ni, Tuhan menyebut) pekak lagi, bisu lagi, tak ada otak lagi, kera lagi ? Apakah itu tak mencarut?
(Keenam), Allah berfirman (al-A’araf, ayat 179 bermaksud), “dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka yang mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah, yakni al-Quran) dan mereka mempunyai mata (tetapi tidak mempergunakan) untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakan untuk mendengar (ayat-ayat Allah, peringatan yang benar). Mereka itu semua seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai”
(Allah mengibaratkan orang serupa itu) serupa  binatang, takkah  mencarut lagi?  Itu ayatnya (dalam al-Quran).
(Ketujuh), dalam surah Al Munafiqun (ayat 4 maksudnya), “Dan apabila kamu melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum . Dan jika mereka berkata kamu mendengar perkataan mereka. Mereka adalah seumpama kayu-kayu yang tersandar (meskipun tubuh mereka nampaknya baik dan pandai pula berkata-kata, hakikatnya mereka pandai berbicara akan tetapi sebenarnya otak mereka adalah kosong tidak dapat memahami kebenaran – diumpamakan juga serupa orang mati dibunuh)”.
Tuhan sebut orang munafiq ini kalau bercakap sedap dengar, kalau tengok tubuh hebat, tetapi Allah kata  “baso mati dibunuh” – terjemah(an) bahasa Kelantannya, “Baso mati bbunuh”.  Terjemah secara jawi, secara tradisional, “membunuh akanlah mereka itu oleh Allah”.  Tak tahu satu perkara pun, akhir orang mendengar mengantuk belaka.  Cuba kata “Baso mati bbunuh”.  Tok-tok guru, ustaz-ustaz yang menterjemahkan ayat ini, kena menterjemahkan maknanya dan misinya.  Barulah sampai mesej Quran kepada kita.
(Kelapan) Dalam Surah Muqaddam pula, (Allah berfirman bermaksud), “Mati dibunuhlah semua manusia, pelik sungguh, mengapalah manusia menjadi kafir”.
Terlalu banyak ayat-ayat mencarut, ayat-ayat menyumpah seranah dalam (al-)Quran.  Ertinya bila Allah buat sesuatu dalam (al-)Quran dan Nabi Besar (SAW) berkata “Hendaklah kamu berperangai (akhlaq) sebagaimana perangai (akhlaq) Allah”.  (Di sini bermakna) Allah memuji (maka) kita memuji, Allah marah (maka) kita berhak (boleh) marah. (Dalam hal mencarut, mengata keji) Allah menyumpah (maka) kita berhak menyumpah, maka tak ada sebab (untuk) ianya dibesar-besarkan. Boleh jadi orang ini (pihak yang menidakkan dalil-dalil bahawa dalam al-Quran tak ada perkataan berunsur mencarut, kata-kata keji mereka) tak pernah dengar (kandungan al-Quran).  Sebab dia awal-awal lagi pandang serong pada (al-)Quran.  Awal-awal lagi dia pandang lekeh pada Islam.  Islam ini layak (di) padang pasir, (sesuai pada) zaman ‘camel’-zaman unta, maka baca buat apa (al-)Quran?Oleh yang demikian bila timbul masalah begini, mu (pihak yang tak mahu menerima hakikat kandungan al-Quran, mulalah) kata Nik Aziz. Surat khabar (pun) kata (itu) ‘fatwa Nik Aziz’.  Padahal dia tahu, fatwa-fatwa ni hanya (layak dikeluarkan oleh) mufti sahaja.  Tapi dia nak ‘provoke’ orang, nak suruh orang marah pada ambo.  Dia sebut ambo buat keluar fatwa.  Itu tak apalah.  Dia punya salahkah?, dia punya tersalahkah? Itu dia punya fasal!

(Kesembilan) itu cerita al-Quran. Dalam sejarah pula, tuan-tuan kena ingat satu ketika berlaku perselisihan faham di antara Rasulullah SAW yang keluar daripada Madinah pada tahun ke-5 (selepas hijrah), (bertujuan) pergi buat umrah ke Mekah.  Sampai di tengah jalan, kena sekat di suatu tempat, dan tempat ini terkenal dengan nama ‘Hudaibiyyah’ ataupun sekarang ini disebut Sumaisi.  Rasulullah SAW telah diberi mimpi oleh Allah Taala sewaktu beliau berada di Madinah. “Hai Muhammad, satu masa kelak mu Muhammad boleh masuk semula ke Masjidil Haram dalam keadaan aman damai, boleh buat tawaf dan apa sahaja sehingga ke peringkat akhir sehingga boleh cukur kepala, dan boleh gunting rambut.”  Nabi kita beritahu kepada orang ramai, semua seronok, orang Madinah pun nak pergi ke Mekah nak buat haji nak buat umrah, Muhajirin daripada Mekah pun seronok sebab boleh balik semula ke Mekah, berjumpa anak isteri dan sebagainya.  Nabi kita iklan tahun yang ke-5, bahawa aku sedang bersiap sedia pergi ke Mekah, untuk buat umrah.  Nabi kita tak bawa sebarang senjata selain daripada senjata yang kalau orang dahulu panggil ‘pisau raut’, seperti mana orang Melayu dahulu berjalan ada parang, pisau raut di pinggang.  Nabi kita bawa pedang dan bersama dengan itu kambing-biri yang telah diletak tanda untuk disembelih di Mekah.  Orang Arab Jahiliyyah walau bagaimana jahat sekalipun, bila dia tengok kambing-biri ada tanda di tengkuk, dia gantung bermacam perkara sebagai tanda kambing ini hak Tuhan, bukan kambing orang dah. Maka dia tidak ganggu.  Sampai di Hudaibiyyah, kena sekat.  Kerajaan Mekah kirim wakil-wakil dia mari sekat nabi Muhammad di Hudaibiyyah bahawa “kamu tidak boleh masuk ke Mekah”.  Nabi kata “pasal apa kamu tidak beri, aku bukan mari nak berperang, tengoklah senjata apa aku bawa, tengok kambing-biri berderu, ada bermacam-macam tanda menunjukkan kambing biri ini telah dinazarkan untuk disembelih di Mekah. Tak dengar jugak. Lepas berunding, berunding.(Di antara deligasi Mekah yang datang berunding ialah) seorang bernama Hudair bin Warqa’, tuan-tuan boleh baca sejarah bab Hudaibiyyah.  Hudair bin Warqa’ mari bercakap perkara yang benar-benar (paling) tidak menyenangkan hati Rasulullah SAW dan tidak menyenangkan menteri-menteri Nabi termasuk Saidina Abu Bakar dan sebagainya.  Bila Saidina Abu Bakar (men)dengar perkataan-perkataan yang pelik (mencarut) keluar daripada Hudair, memperlekeh-lekehkan Islam, ajaran Islam.  Mula-mula dia pegang janggut Nabi, lepas itu dia tolak dengan hulu pedang.  Lepas itu dia kata lagi perkataan-perkataan yang tidak menyenangkan (mengeji).
Lalu Saidina Abu Bakar bangun (berkata) unsus-bunzur-latt” (di)depan-depan Nabi.  ‘Unsus’ maknanya jilat, hisap olehmu. ‘Buzur’ maknanya kemaluan. ‘Lat’ nama bagi tuhan (orang Quraisy musyrik).  Maknanya  pergi balik jilat punggung tuhan mu dulu.  Ini perkataan menyumpah (mencaurt) yang keluar dari mulut Saidina Abu Bakar (di)depan-depan Nabi, dan Nabi tak kata apa-apa.  Nabi bagi peluang kepada Saidina Abu Bakar mencarut depan-depan dia sendiri.  Nabi tak kata apa walaupun perkataan yang begitu sekali hina.  “Balik jilat punggung tuhanmu dulu, baru mari bercakap di sini”.  Habis menyumpah, nabi tak kata apa.  Tuan-tuan boleh baca benda ini ada dalam sejarah.  Yang ambo dok baca malam Jumaat “Sirah Nabawiyyah” karangan Dr. Said Ramadhan Al Butti, di situ ada (kisah ini).
(Kesepuluh, sirah) yang kedua (ialah) Nabi sendiri pernah satu hari orang beri salam di tangga.  Apabila Nabi dengar suara itu, dia cam suara itu.  Maka kata (Nabi di)depan Sayidatina ‘Aisyah, maksudnya “hak paling jahat dalam kampung ni, dia ni lah”.  Dia kata pada Siti Aisyah dan kemudian dia keluar dengan senyum manis, sambut dan terima molek.

Boleh jadi kita tanya diri sendiri, macamana Rasulullah SAW sumpah pada orang lepas itu buka pintu dan sambut.  Ini para hadirin semua, kalau orang belajar psikologi, ini adalah satu cara untuk ‘tanfizzul-ukhdah’ iaitu untuk meredakan kemarahan hati.  Kadangkala kita sumpah.  Lepas itu dari sumpah itu reda.  Kalau tak sumpah ia akan naik ke kepala nanti jadi selsema, beringus hidung.  Nabi sendiri menyumpah, Saidina Abu Bakar juga menyumpah di depan Nabi dan Nabi tak kata apa-apa.
Para hadirin semua naluri-naluri yang Allah Taala buat dalam tubuh manusia ini (tak ada) satu habuk yang Islam mari sekat (buat sekatan).  (Cuma) nak ke orang perempuan boleh.  Tidak sebagaimana setengah-setengah pemimpin agama sampai ke tahap tertentu tak berbini beranak (tak boleh berumah tangga), tak (tak boleh) cari harta.  Islam tidak, tok guru setinggi mana pun, Nabi setara mana sekalipun boleh berkahwin.  Cumanya peraturan, kaedahnya nak ke orang perempuan, berkahwin. Nak harta boleh. Nak bunuh pun boleh.  Bila bunyi khabar musuh nak serang negeri kita, kalau tak cukup dengan askar dan polis, kewajipan fadhu ain atas tiap-tiap seorang pergi berperang.  Peluang kamu untuk bunuh orang boleh ketika itu.  Sifat orang mukmin tidak membunuh kecuali dengan sebenar.  Kalau ada kebenaran bunuh daripada Islam boleh bunuh.
Apa benda lagi?  Masalah mencarut yang dibesar-besarkan sekarang ini berpunca daripada (ada) benda lain, ‘something behind’, (Seperti) yang ambo kata (awal-awal tadi), kalau Dato’ Shahnon buat buku ‘Shit’ dia ni untuk  maki PAS tak apa, tak ada siapa kata apa (orang tak komen apa)....
Itu (kita) kena faham, kita hidup atas muka bumi ini kena reti (seni) lakon orang, lakon malaikat dan lakon syaitan atas dunia.

10 comments:

nisa1694 December 24, 2012 at 6:31 AM  

ilmiah seperti ni....????orang UMNO bukan boleh faham pun..baso buta baso tuli

Bam Bam Bigelow January 5, 2013 at 9:33 PM  

Kah kah kah dlm buku SHIT ada perkataan PUKIMAK..... dan Nik Aziz berkata Allah tu mencarut ketika membela penulis buku tersebut, Shahnon Ahmad. PUKIMAK tu perkataan yg elok ke? Ada ke dlm Al Quran perkataan PUKIMAK tu? Kah kah kah

Bam Bam Bigelow January 5, 2013 at 9:36 PM  

Ulamak mana plak selain dari Nik Aziz tu yg pernah menisbahkan Allah dgn sifat2 keji mnusia yg mnusia sndiri pun akan rasa malu dan marah jika dipanggil sbg org yg suka mencarut? Kah kah kah

Bam Bam Bigelow January 15, 2013 at 9:59 PM  

Pertama sekali saya amat amat kesal kerana Nik Aziz masih mempertahankan mencarut. Sedangkan kafir barat juga, jika kita menonton filem-filem dan drama-drama mereka, mereka tetap memarahi anak mereka jika anak mereka mengeluarkan perkataan kesat walaupun orang-orang dewasa mereka suka menggunakan perkataan kesat dalam perbualan harian mereka. Maka begitu hina sekali Islam kerana Tuhan kita pun dikatakan mencarut? Sudah tentu ini perkara besar, silap-silap jika terdengar oleh pelampau Arab, dikeluarkan tawaran untuk membunuh Nik Aziz. Adab dan ketamadunan manusia memberitahu kita bahawa bercakap kotor itu tidak baik dan tidak ada agama manapun dalam dunia ini membolehkan kita bercakap kotor dan seboleh-bolehnya kita hendaklah menahan diri atau bersabar dari mengeluarkan perkatan kotor apatah lagi lucah iaitu mencarut dalam apa jua keadaan. Dan bagi Islam, Sabar itu adalah separuh dari iman. Tak mungkin orang yang mengaku dirinya ulama, malah mursyid tidak dapat bersabar sehingga terpaksa memaki hamun dan mencarut terhadap orang lain apatah lagi orang Islam juga, bukannya orang kafir atau orang yang menganiayanya. Apakah para alim ulamak ini tidak mempunyai kesabaran?
 
Cuba minta Shahnon Ahmad terangkan keadaan dirinya ketika dia menulis buku itu di mana keadaan itu membolehkannya mencarut?

Bam Bam Bigelow January 15, 2013 at 10:01 PM  

Mencarut bagi bangsa Melayu adalah amat keji dan jijik. Saya tahu ramai orang PAS yang menafikannya, bagi mereka itu adalah biasa. Maaflah jika mereka tersinggung - tetapi di dalam keluarga orang baik-baik, mencarut adalah sesuatu yang amat asing. Tanyalah mereka dari keluarga jenis manakah mereka? Jika ibubapa mereka mencarut tentulah mereka akan membela ibubapa mereka dan menyatakan bahawa itu adalah perkara biasa. Sedangkan bagi kita, bagi saya sendiri, tok,nenek,moyang,ibu dan ayah saya akan memarahi saya dan kakak saya walaupun jika saya berkata kakak saya bodoh. Perkataan bodoh sudah cukup keji bagi kami jika kami menggunakannya untuk memperkecilkan orang lain. Saya mengenali abang kepada Dr. Mahathir Mohamad, iaitu En. Masyhur kerana pernah menjadi jiran mereka suatu waktu dahulu. Keluarga kami amat menghormati mereka ini kerana akhlak mereka yang amat terpuji. Tuturkata yang begitu lembut dengan sopan santun yang begitu tinggi sehinggakan saya pada waktu itu terlalu segan dengan mereka kerana mereka terlalu menghormati orang lain dan membuatkan kita merasa yang kita tidak sepatutnya dihormati sehingga sedemikian rupa. Itulah adab orang Islam yang sebenar terhadap orang lain. Bagi kami, bagi mereka dan orang-orang yang lahir dalam keluarga yang tidak pernah berkasar – mencarut adalah amat asing dan amat-amat keji.
 
Nik Aziz menyatakan bahawa Islam tidak menghalang kehendak-kehendak manusia asalkan ianya bertempat. Contoh yang diberikan adalah kehendak naluri seks, naluri harta, naluri mengumpat dan naluri membunuh?. Dia mengatakan bahawa semua ini tidak dihalang oleh Islam asalkan kena pada tempatnya. Bukankah mengumpat itu adalah dosa besar dan dilarang Allah dalam apa jua keadaan tidak ada tempat-tempat tertentu dan keadaan-keadaan tertentu yang dibolehkan mengumpat dan jika tidak berdaya menegur lebih baik berdiam diri. Dan Membunuh termasuk dalam naluri??? Saya tidak tahu. Tetapi bagi saya, betapapun saya tidak bersetuju dengan Nik Aziz dia tetap orang Islam dan itu hak Allah untuk menentukan imannya bukan saya atau Dr. Mahathir dan saya tidak pernah ada naluri untuk membunuhnya atau sesiapa saja. Apakah Nik Aziz atau pengikut-pengikutnya memang ada naluri untuk membunuh? Secara ringkasnya Nik Aziz menyamakan "keinginan" untuk mencarut sama dengan keinginan untuk membunuh?, mengumpat dan seks. Adakah kita semua mempunyai keinginan untuk mencarut????

Bam Bam Bigelow January 15, 2013 at 10:03 PM  

AlQuran ada mengingatkan kita bahawa ada manusia yang menyatakan keimanannya pada Allah tanpa menyedari yang mereka menipu diri mereka sendiri. Mereka ini mempunyai penyakit-penyakit di hati (hasad dengki,benci, dendam, tamak, amarah dan iri hati). Bila kita mengingatkan mereka agar jangan membuat huru-hara di dunia mereka menyatakan bahawa merekalah pembawa perubahan (reformasi). Berhati-hatilah, mereka ini adalah pembuat kacau tapi mereka tidak menyedarinya. Bila ditanya apakah mereka tidak mempercayai apa yang dipercayai oleh orang lain - kata mereka kenapa mesti dipercayai orang-orang yang bodoh/tidak benar? Berhati-hatilah sebenarnya merekalah yang bodoh/tidak benar itu dan mereka tidak menyedarinya.
 
DAlam ceramahnya, NIk Aziz menerangkan bahawa perkataan-perkataan yang disebut oleh Allah dalam Al-Quran dan RAsulullah dalam Hadith-hadith sebagai mencarut iaitu tuli, bisu, buta, kera yang hina, seperti binatang ternakan, seperti mati dibunuh, jahat dll. NIk Aziz juga menghuraikan bahawa "bila Allah buat sesuatu dalam AlQuran dan RAsulullah berkata hendaklah kamu berakhlak sebagaimana akhlak Allah" bermaksud bahawa jika Allah marah, menyumpah, mengutuk dan lain-lain maka kita dibenarkan berbuat demikian juga dan jika tidak bersetuju maka kita dikatakan menidakkan dalil-dalil dalam AlQuran. Saudara fikirlah sendiri apakah perbezaan antara kata-kata dengan perkataan. Apakah mengata dan apakah berkata. Apakah perumpamaan dan apakah mengumpamakan orang. Contoh ayat: "Dia tidak boleh mendengar, dia pekak." Bandingkan dengan "Hoi, pekak, engkau tak dengar ke?!". Ayat pertama menggunakan perkataan yang sama tetapi bernada sopan, bukan? Samalah jika Nik Aziz menyatakan bahawa perkataan liwat itu mencarut, jadi semua akhbar mencarut. Maka dengan itu, apabila Anwar berkata "dia kata saya melakukan liwat" – adakah bermaksud yang Anwar sedang mencarut? Atau seorang ibu yang menerangkan kecacatan anaknya yang bisu: "maaflah, anak saya ni bisu". Adakah ibu itu mencarutkan anaknya? Allah marah, menyumpah dan mengutuk dalam AlQuran termasuk dalam kata nama, perbuatan atau akhlak? Nampaknya Nik Aziz tidak tahu pun definisi akhlak. Liwat = satu perkataan, meliwat = satu perbuatan, p***…. = satu apa? Perkataan? Perbuatan? Nama? Dan tanyalah ibu Nik Aziz dan Shahnon, apakah mereka tidak memarahi anak mereka kerana bercakap sedemikian?

Bam Bam Bigelow January 15, 2013 at 10:04 PM  

Ingatlah, Orang yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling baik akhlaknya. Allah marah, itu hak Allah. Allah menyumpah orang-orang kafir, itu hak Allah. Apakah Nik Aziz mempunyai hak yang sama dengan Allah? Allah marah dengan membuat perumpamaan agar kita faham dan kalau Allah tidak menyebut sesetengah perkataan bagaimana kita hendak faham?
 
Nik Aziz memberi contoh perbuatan Saidina Abu Bakar yang mengucapkan kata-kata keji kepada HUDAIR YANG MANA SEBELUM ITU TELAH MEMAKI HAMUN RASULULLAH DAN AGAMA ISLAM. Suka saya terangkan di sini bahawa HUDAIR ITU YANG MEMULAKAN pertelingkahan bukan Saidina Abu BAkar. Saidina Abu BAkar kehilangan sabar kerana yang dikatakan adalah Rasulullah tetapi RAsulullah sendiri masih bersabar. Lihatlah contoh Rasulullah di situ. Kenapa hanya melihat pada Saidina Abu Bakar? Dan apakah Dr. Mahathir pernah berkata sesuatu yang keji atau kotor kepada Shahnon?
 
Orang-orang sebegini jika dikatakan bahawa mereka menghuraikan AlQuran secara "word-by-word" mereka tidak mengaku. Tapi itulah yang dibuat oleh Nik Aziz - menghuraikan AlQuran mengikut sepatah-sepatah perkataan tanpa langsung berfikir. Seperti yang saya selalu tekankan, AlQuran diturunkan untuk kita berfikir tentang ayat-ayatnya. Maksudnya luas, dalam, halus dan seni. Nik Aziz juga dalam ceramahnya berkali-kali menyatakan bahawa kita berhak mencarut dan mengutuk terhadap orang-orang munafik, kafir dan orang fasiq. Di sini, Nik Aziz sendiri menghukum seseorang itu munafik atau fasiq atau kafir. Apakah dia juga mempunyai hak untuk mengampunkan dosa seperti padri Kristian? Bagaimana dia sebagai manusia biasa dapat menentukan siapa yang munafik? Adakah melalui pendapat dan pandangannya atau adakah dia setaraf dengan Allah? Kafir - bagaimana dia menghukum seseorang yang mengaku diri mereka Islam, sebagai kafir? Apakah dia tahu di mana letaknya iman orang itu di sisi Allah? Dan imannya sendiri di sisi Allah? Sedangkan pelacur pun diampunkan Allah. Orang yang tak pernah bersembahyang seumur hidup pun masih dapat diampunkan Allah kerana perbuatan-perbuatan dan amalan yang kita manusia biasa tidak nampak dan tidak tahu. Tiba-tiba Nik Aziz boleh menghukum orang UMNO sebagai kafir dan Dr. Mahathir - Firaun?!! Maka bertambahlah pahala Dr. Mahathir kerana dikutuk sedemikian rupa sekali dan beliau bersabar dan menahan dirinya daripada mencarut kembali kepada Nik Aziz.

Bam Bam Bigelow January 15, 2013 at 10:07 PM  

Dalam AlQuran ada menyatakan yang bermaksud begini: Ada di antara kamu orang-orang yang mana kata-kata mereka amat sedap didengar dengan sentiasa menyebut nama Allah sebagai saksi tetapi merekalah musuh Allah yang paling buruk.
 
Saudara, siapakah di Malaysia ini yang paling suka bercakap dengan menggunakan nama Allah dan agama bagi menyedapkan kata-kata mereka? Sudah tentu bukan orang-orang yang dianggap sekular, tetapi orang-orang yang mengaku diri mereka lebih baik, alim dan lebih tinggi di sisi Allah dari orang lain. Orang-orang ini tidak ada sifat rendah diri dan menggunakan nama Allah untuk menguatkan kata-kata mereka. Berhati-hatilah - sesungguhnya AlQuran telah pun mengingatkan kita tentang mereka. Dan malang bagi orang-orang ini, mereka tidak menyedarinya walau sedikitpun kerana terlalu yakin akan ilmu agama mereka.
 
Allah berfirman yang bermaksud: Allah telah menurunkan AlQuran kepada RAsulullah di mana ianya terbahagi kepada Muhkamat (sahih) iaitu asas AlQuran dan Mutashabihat (2 makna) di mana manusia akan mentafsirkannya mengikut pandangan masing-masing tetapi maksud yang sebenar hanya Allah yang mengetahui. DAn sesiapa yang mempunyai kepandaian yang tinggilah yang dapat mentafsirkan ilmu itu dengan betul..

Bam Bam Bigelow January 15, 2013 at 10:09 PM  

SAHlah di sini, Islam mahukan umatnya berfikir dan orang-orang yang berilmu sahaja dapat berfikir dengan baik dan jitu. Jika tidak cukup ilmu, dan cuba mentafsir AlQuran yang sebegitu lengkap akan menjadi kelamkabutlah kehidupan. Allah mahukan umat Islam pandai dalam segala bidang. Ilmu yang sedikit tidak akan cukup untuk mentafsir Al-Quran dengan baik melainkan perkara-perkara yang Muhkamat. Ilmu dalam Islam bukan hanya ilmu agama sebab ilmu lain semua itu juga sebenarnyalah ilmu agama itu. Bukan dengan menghafal AlQuran dan menghafal sifat 20 dan menghafal hadith semata-mata. Islam itu luas. AlQuran itu luas dan dalam bukan hanya tebal. Islam itu cara hidup maka semuanyalah dan adalah Islam. Tidak boleh dipisahkan lagi dan tidak pernah dipisahkan. Sebab itulah kita harus sentiasa merendah diri dan belajar dan berfikir sejauh yang boleh dan walau sejauh manapun kita masih kerdil di sisi Allah. Di situlah kita dapat kaitkan dengan firman Allah mengenai kepentingan dan keagungan akal fikiran yang membezakan kita dengan makhluk lain.
 
Jika kita melaung-laung mahukan negara Islam tetapi apakah kita dapat pastikan jika matlamat negara Islam dicapai dengan semua orang bertudung litup, lelaki perempuan berasingan, hukum hudud dan lain-lain - apakah kita dapat pastikan yang kita akan lebih tinggi di sisi Allah berbanding dengan orang Islam di Amerika, London, Jepun, China dan lain-lain negara kafir? Bukankah yang penting itu adalah hubungan kita dengan Allah? Bila semua orang menyedari hakikat ini ditambah dengan kerajaan Malaysia yang tidak pernah menghalang kita beribadat dan memberi sepenuh sokongan untuk mendirikan masjid, Universiti Islam dan Bank Islam dan segala-galanya tentang Islam maka itulah negara Islam yang sebenarnya. Malaysia pula aman, makmur dan maju maka cukup dengan kita mensyukuri nikmat ini sebagai orang Islam tak perlu melaung dan memberitahu seluruh dunia betapa Islamnya kita. Janganlah terkejut jika di akhirat nanti kita yang di negara Islam masuk syurga yang lebih bawah dari orang Islam dari Los Angeles.

Bam Bam Bigelow January 15, 2013 at 10:10 PM  

Betapapun kita merasa orang lain salah dan kita benar betapapun kita merasa orang lain jahil dan kita alim yang penting walau betapa salahnya orang lain dan benarnya kita dan walau betapa jahilnya orang lain dan alimnya kita, kita masih hidup dengan harmoni, aman damai, makan minum cukup, membeli belah seperti biasa dan beribadat seperti biasa. Masyarakat Malaysia terlalu asyik menentukan siapa yang lebih Islam dari siapa kerana kita terlalu aman untuk memikirkan perkara yang lebih berat - kita terlalu senang disuap dengan subsidi. Sejak anak kita kecil, orang Melayu selalu berangan untuk memasukkan anak dalam institusi pengajian tinggi dengan bantuan biasiswa kerajaan. Tetapi orang Cina dan orang-orang di negara lain, sebaik lahir saja anak mereka, mereka sudah berkira-kira bagaimana nanti untuk mencari duit atau mengambil insuran pelajaran sekiranya anak mereka layak masuk ke institusi pengajian tinggi, tidak terfikir oleh mereka akan bantuan orang lain. Anak melayu, pendidikan rendah dan menengah didapati dengan percuma dengan buku-buku teksnya juga percuma. Cuba buat tinjauan negara mana lagi yang memberikan buku teks dengan percuma? Tidak ada. TAnah Felda? Pernah seorang pekerja Indonesia menyatakan rasa terperanjatnya bila mengetahui yang orang Melayu diberi tanah untuk bekerja dan mengatakan betapa mereka boleh memanfaatkan tanah itu jika diberi peluang yang sama di negara mereka.
 
Tetapi orang Melayu masih tidak bersyukur. Saya bimbang Allah menurunkan bala kepada bangsa yang tidak bersyukur dan bala itu boleh jadi melalui kemenangan parti alternatif. Jadi tidak perlulah kita berfikir untuk membuktikan siapa lebih Islam dari siapa kerana itu kerja Allah. Kita hanya perlu tunaikan tanggungjawab kita sebagai umatNya dan sebagai rakyat Malaysia.
 
Nik Aziz juga menyatakan yang masyarakat di Madinah dan Mekah juga majmuk? Nik Aziz bercakap tidak pernah didahului dengan tinjauan (survey) atau kajian ataupun fikiran. Bercakap biarlah dengan fakta-fakta dan peratusan yang lengkap. Dia baca AlQuran dan terjemah ikut pendapatnya itu saja yang dia tahu. Berapa peratus orang tidak Islam di Mekah? berapa peratus pula di Madinah? nak dibandingkan dengan Malaysia yang hampir separuh-separuh ini? Tak perlulah saya petikkan di sini berita mengenai siswa-siswi di negara Islam (100% penduduk Islam) yang menunjuk perasaan kerana tertekan dengan sistem sosial negara mereka. Sekali-sekala biarlah Nik Aziz merujuk suratkhabar "sekular" untuk menambah pengetahuan. Perkara sebegini bukannya mudah apatah lagi tanpa pengetahuan ekonomi, sosial, pentadbiran, pendidikan mahupun sejarah Malaysia seperti Nik Aziz itu. Jangan takbur. Selangkah kita merasa kita dekat dengan Allah maka selangkahlah lagi kita jauh dari Allah

Sekian

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP