Powered by Blogger.

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


pm 1malaysia

Followers

Wednesday, January 18

Kita ni Melayu ke?

Sejahtera...sy minat blog gini.. Tp sy ada cadangan untk tuan..klu sudi terima..cuba sesekali ubah topik dr kita nuding jari pd sesiapa ke mencari formula kemana hala kita sbg mlayu dan cabaran untk ank cucu kita..cuba kita bincang ttg budaya,ekonomi bangsa kita yg dianggap sbg bngsa yg malas mundur dan hanya menharap ikhsan..ini zaman serba maju tak perlu demo kn kemarahan kebencian pd pihak2 tertentu hanya krn berbeza cara pemikiran..bangsa mlayu perlu segera disuntik semngat untk bersatu dgn budaya dan ekonomi yg mantap..supaya juak2 yg pnah menumpang di halaman kita sedar yg kita amat brjaya jika berbahasa dlm satu suara..brjaya dlm satu usaha..

Inikah dikatakan Melayu

Atau ini Melayu

Gua tertarik dengan komen ni, persoalan tentang melayu mundur, melayu malas ni bukan perkara baru, dah beratus tahun berlaku, apa yang berlaku ni dah menjadi sebahagian dari diri melayu, identiti melayu, berakar berumbi dan bernanah dalam diri melayu tu sendiri, kenapa kerana melayu amat sinoname dengan kebodohan, penakut, mudah terpedaya dan paling hebat melayu itu tidak punya identiti. Jadi ujudnya melayu sekarang ini umpama lalang ditiup kebarat ikut ketimur ikut.

Semua orang boleh dengan bangga mengaku melayu walau dari budaya bebeza, dari ras berbeza, dari rumpun berbeza, jadi campur aduk antara budya ni la yang ujudnya " melayu" sekarang. Gua bercerita tentang melayu jadi jangan ada yang meroyan tak tentu pasal kaitkan dengan agama pulak nanti.

Apa yang menjadi persoalan gua apa sebenarnya melayu?, orang yang dari tanah besar cina mudah mengaku melayu datang asal keturunannya. orang yang datang dari bumi india juga boleh sewenang2nya mengaku melayu, begitu juga dengan yang datang dari tanah arab. jadi mana  atau apakah identiti melayu. budaya cedok dari ras atau keturunan yang datang ke tanah ini kemudiannya diangkat menjadi melayu. jadi mana letaknya melayu.

Gua tak payah bagi contoh lu orang sendiri boleh berfikir apa yang gua katakan ni. Jadi kalau dikatakan melayu itu mundur pemalas atau segala macam caci maki kepada siapa sebenarnya ditujukan semua ni.

Apa yang gua cuba pertahan kan selama ini bukan pada keturunan kerana gua percaya bahawa melayu itu buka satu mazhab yang mesti diimani untuka membentuk diri atau kerohanian. Kalau la kita asik bercerita tentang kekutan ras atau kaum dan kemudian cuba mengangkat setinggi mana sekali pun sesuatu kaum pada gua la kita tak kan kemana, malah kita semakin rebah, tersungkur. Kerana apa? kerana kita akan hanya bergantung kepada satu tali yang sangat nipis yang bila2 masa sahaja boleh putus.

Ini sebenarnya yang berlaku sekarang bila kita angkat satu kaum umntuk memimpin roh keinsafan terhadap tanggunjawab atau amanah selalu dikesampingkan kerana manusia yang diangkat menjadi pemimin ini sendiri tidak faham hakikat hidup dan seterusnya hanya menjadikan kepentingan diri samada INGIN KAYA ATAU SENANG sebagai perkara utama dalam kehidupan.

Lu orang boleh tak bagi satu contoh seorang pemimpin yang benar2 ingin berjuang untuk kepentingan umum dan mekesampingkan kehendak peribadi. Gua rasa lu sendiri susah nak bagi contoh, tapi kalau la gua minta pemimpin yang gua sebutkan sebelumnya gua ingat petik jari je lu semua boleh jawab.

Kenapa gua asik menyerang pemimpin? jawapan senang sahaja kita ambil skop kecil dulu, dalam rumah lu dianggap pemimpin, lu punya kekuatan kewangan, lu punya kuasa veto sebagai pemutus, lu punya kekuatan untuk menghukum. Adakah lu rela membelanjakan duit untuk diri lu sendiri kemudian membiarkan anak2 lu diberi makan sekadarnya. Atau lu rela membelanjakan duit untuk bermewah2 membina gedung atau istana tanpa melihat mana lagi keperluan lain yang sepatutnya lu belanjakan.

Atau lu rela membiarkan anak tanpa pimpinan merayap sendiri mencari kehidupan, mencari pengalaman, atau didikan keagamaan.

Gua boleh cerita lebih panjang tapi untuk apa kalau yang menerima nya akan cuba melihat darisudut yang nagetif.

Cuma apa yang boleh gua katakan sekarang ni, kenapa kita tak jadikan agama sebagai paksi kepada  segala macam persoalan, apakah kita tidak cukup yakin atau iman kita cukup rapuh untuk percaya bahawa Islam itu ada segalanya. Kenapa kita tak menjadi kemunduran Islam sebagai agenda yang maha lebih penting dari kemunduran Melayu.



22 comments:

madie January 18, 2012 at 4:40 PM  

cantik bro.. apakah kita sebagai pemimpin dlm rumah kita sendiri lebih pentingkan diri sendiri, tanpa memperdulikan nasib anak bini kita. samada kebulur ke tidak.

sebagai contoh pimpinan, kenapa kita tak kembali balik kepada Islam kerana itu yg sebenarnya yg paling lengkap..

madie January 18, 2012 at 4:43 PM  

and lupa pulak nak bagitau, blog lu dah wa linkkan dgn blog wa..
sudi la kiranya blog wa pun di linkan dlm blog lu..

tq

Johor Born January 18, 2012 at 5:25 PM  

bro madie, tolong berikan addres blog lu.

Isa January 19, 2012 at 12:03 AM  

Perghhh... memang terbaeeekkkk bro... tapi ada ke... melayu2 kat luar sana sedar... hahaha..

Satu persoalan...???

Mat Indera Sipejuang January 19, 2012 at 9:54 AM  

Assalamualaikum... salam persahabatan dan salam perjuangan... mohon sahabat link kan blog http://inderasijuang.blogspot.com/ demi menambah angkatan perjuangan perang alam maya.... terima kasih

Anonymous,  January 19, 2012 at 10:47 AM  

ini namanya melayu ternakan baka barat sekular, umpornongokapco cukup minat dgn puak kuda kayu islam baka nih.

ANAK MALAYSIA,  February 25, 2012 at 5:25 AM  

salam.lu percaya tak kalau gua berITAHU lu maklumat yang tepat.ada peminpin islam PAS bila nak saja berceramah politik mula mula beri salam kat pendengar ok lepas tu maki hamun peminpin negara .iTukah yang di katakan peminpin ISLAM ke.macam mana nak jadi peminpin islam tapi perangai macam binatang.itulah pertama kali dan terakhir gua pergi dengar ceramah pas.dan gua langsung tak berminat dengan parti pas .lebih lebih lagi pas dah menjadi tali barut dap dan di kudakan oleh pkr.lu cakap memng sedap.lu tahu tak kalau pas masih lagi di buai minpi yang indah ....malaysia satu hari nanti perdana menteri lim kit siang dan tim. perdana menteri kapal singh.lu ingat dap mahu beri ke si anuar dan hadi jadi pm..bersunatlu bersunat lagi sekali pun hadi tak dapat jadi pm.
lu ingat anak cucu lu boleh hidup senang lenang tak kalau dap perintah malaysiA.LU MUNGKIN KATA TAK APA SEBAB MASA TU LU DAH MATI.YANG TINGGAL KETURUNAN LU.JADI DI ATAS PERBUATAN LU DENGAN KAWAN KAWAN LU ITU LAH YANG AKAN MEMBUATAN keturunan lu merana se umur hidup.jadi kalau nak mengata orang atau peminpin maka lu cermin cermin lah diri lu tu DUlu pun bukan bagus sangat.kalau lu le. LU TU BUKAN bagus atau lebih baik daripaDA peminpin umno yang ada sekarang ni maka KALAU LU BAGUS sudah tentulah allah telah meletakkan diri lu sebagai pm atau menteri.tetapi di sebabkan allah tahu tentang baik buruk nya hati dan perassan lu itu le maka lu jadi macam ni le sekarang.allah tahu kalau lu jadi pm rakyat lagi susah dan allah tahu lu di lahirkan di dalam dunia ini bukan sebagai pm atau peminpin masyarakat tetPI HANYA UNTUK MEMECAH BELAH KAN MASYARAKAT MELAYU DAN ISLAM.BERTAUBAT LAH KAMU SEBELUM ALLAH MENCABUT NYAWA LU .KESIAN MAK BAPAK LU YANG MELAHIRKAN LU .KALAU DIA TAHU LU PERANGAI MACAM NI LU TAHU TAK PEMINPIN PAS BILA BERCERAMAH JE NAK MINTA SUMBANGAN .YA LE NEGARA BERKEBAJIKAN .JADI RAKYAT KENA BERSEDEKAH WANG DAN HARTA DAN BERI KAT PENCERAMAH PAS.
CUKUP CUKUP LAH BUAT FITNAH.LU TAHU TAK TANGGUNGJAWAB PM DAN TPM KITA.LU HANYA JADI PEMINPIN DALAM RUMAH LU SAJA TAPI PM DAN TPM NAK JAGA 27 JUTA RAKYAT.SEBABKAN TU LAH ALLAH MENJADIKAN DATO SERI NAJIB DAN TAN SRI MUYIDIN SEBAGAI PEMINPIN NEGARA...SEBAB MEREKA SAJA LAH YANG BOLEH MEMINPIN NEGARA DAN MEMIKUL TANGGUNG JAWAB TERSEBUT.LU PERNAH TERFIKIR TAK KENAPA ALLAH TAK AMBIL DAN ANGKAT LU JADI PM ATAU TPM. LU TENGUK CERMIN .LEPAS TU LU TEPUK DADA TANYA SELERA.
GUA INGATLAH LU DUDUK RUMAH TU LU AMBIL BUKU SEJARAH ANAK LU ...BUKU SEJARAH MALAYSIA.LU BACA.,KALAU LU SEJARAH DALAM EXAM DAPAT A.LU BOLEH DUDUK BINCANG DENGAN GUA. KALAU LU SEJARAH BARU DAPAT 8 ATAU 7.TAK PAYAH LAH NAK CERITA TENTANG PERJUANGAN DAN MEMBELA RAKYAT.ATAU NAK MENENTUKAN SIAPA PEMINPIN NEGARA.BUANG MASA LU SAJA.LEBIH BAIK LU BUAI ANAK LU ATAU LU PERGI BELAJAR SEJARAH DENGAN ANAK LU JE.

LU SOKONG DAP LU DAPAT KE NAIK ROKET. LU CUBA LE NAIK ROKET .LU NAIK JE ROKET NAK KE BULAN .LEPAS TU ROKET MELETUP PECAH DUA JADI BESI BURUK.LEPAS TU BESI BURUK TU KITA TIMBANG GUNA DACING BN.,JADI KESIMPULAN PR 13.DI MENANGI BN DENGAN MAJORITI DUA PERTIGA.TAHNIAH BN.BN SAJA YANG BOLEH MEMINPIN NEGARA KITA.UMNO DAN BN TRADISI MEMBELA RAKYAT.
IKHLAS DARI ANAK MALAYSIA. HIDUP UMNO HIDUP BN.SALAM PERJUANGAN.

Anonymous,  March 16, 2012 at 11:33 AM  

reply to: Anak Malaysia... Kau ada bukti kah? cakap sembarangan je.. jangan terlalu emo dan taksub sangat la.. and jangan too confident la... tak suke la org yang too confident nih...

poyo,  March 19, 2012 at 3:36 PM  

buat ANAK MALAYSIA,bak kata sharizat..pemimpin umno mana yang tak bermasaalah...rasuah banyak sangat...sbb tu hati jadi hitam..

pinggiran April 21, 2012 at 4:23 PM  

ANAK MALAYSIA atau ANAK HARAM ni,kesian aku dgn kau.lagi banyak kau tulis lagi banyak menampakan keBODOHan kau sebagai org umno.

Anonymous,  April 25, 2012 at 1:59 AM  

BUAT ANAK MALAYSIA,

GUA DAPAT A SEJARAH TAPI GUA TAK SEBODOH LU YANG NAMPAK BODOH..GUA RASA LU DAPAT A HANYA DENGAN MENGHAFAL SAHAJA TETAPI LU TIDAK FAHAM APA ITU SEJARAH..NASIHAT GUA JANGAN HANYA JADI PANDAI KERANA MENGHAFAL TETAPI JADILAH BIJAK DENGAN MEMAHAMI..

GUA ANAK KELANTAN
IR ZUL

Anonymous,  May 4, 2012 at 3:22 PM  

BUAT ANAK MALAYSIA

LU BAPAK LU ATOK LU NENEK LU DAN KETURUNAN LU SMUA MMNG BODOH BODOH BODOH BODOH BODOH BODOH BODOH MCM LEMBU

JAKA,  May 10, 2012 at 8:28 AM  

anak malaysia dan spesis pupus seperti nya memang lah berada pd tahap dungu yg tinggi.

menulis byk dlm keadaan mabuk kerana itu fakta semua haprak.

jenis ni memang dah cop akidah umno sampai mati. ckpla apa pun takkan faham kecuali disaat izrail dtg mencabut nyawa.

mereka ni jenis pemalas membaca, mempunyai hati yg kotor dan penuh syahwat terhadap kebendaan.

upah beberapa ringgit pun puak ni sanggup pijak Quran.... percayalah.

jenis ni yg Tuhan kata lebih teruk daripada binatang. bukan hamba yg kata.

Anonymous,  May 13, 2012 at 11:38 AM  

Kepada anak Malaysia...

Betapa egoisnya seorang anak Melayu meletakkan bangsa lebih dari agamanya, Islam itu bukankah addin...kalau setakat sejarah tanah melayu melayu yang lu pas spm... wa rasa tak payah le nak bangga...kalau tahap lu tu bawah tapak kaki aje...agak-agak lu lah kalau wa tanya lu tentang sejarah Islam lu dapat berapa yek...opps..mungkin lu tak ambil pengajian agama islam kot...sorryy..
Anyway bro..lu kata lu pergi ceramah PAS, cuba lu detailkan kat mana, haribulan dan tahunnya sekali..siapa penceramah yang masa tu coz setiap ceramah ada tapenya...jgn kelentong coz itu semua persediaan jika diperlukan jika ada dakwaan...so kalau lu jujur beritahulah anak Malaysia...tapi wa anak Islam Malaysia...nak kata melayu...wa pun tak pasti coz wa keturunan jawa jadi melayu jawa kot...coz sekarang ni banyak mengaku melayu tapi kulit gelap..melayu mamak, melayu malbari..n mcm-mcmlah banyak sangat melayu...tapi wa anak Islam Malaysia...

Raden June 7, 2012 at 9:38 PM  

aku setuju anak malaysia hentam pmimpin PR yg maki hamun... tapi, apa kata anak malaysia hentam skali pemimpin BN yg maki hamun... baru la adil bro... ni nmpk sngat anak malaysia ni org BN... hahahahahahaha... poyo la lu

rantai June 26, 2012 at 3:07 PM  

anak malaysia ..... pemimpin Islam lu punya macam mana pulak ... ada baik ka..???

lancau la.....!!!! lu pun sarupa ... macam mana... lu mau suruh orang jadi baik, lu sendiri pun serupa lancau ma......!!!

Anonymous,  July 9, 2012 at 5:43 PM  

aSSALAM BROW:)

di mana melayu merempat di situ melayu jadi pemimpin menindas melayu
membodohkan melayu ,membanggangkan melayu --pemimpim melayuy juga terus kaya kerana memimpim melayu bangang n bahlol

anak jawa

anti corruption,  July 10, 2012 at 10:30 PM  

NI UTK ANAK MALAYSIA KONON2 NYA..

gua sokong lu pasal pemimpin islam pas sepatutnya berhemah n x maki hamun..tp gua terpaksa juga setuju dengan Raden..lu hentam sekali pemmpim umno termasuk pm yg kuat maki hamun orang..gua sayang jgk kt bangsa melayu tp apakah gunanya kalau melayu itu sendiri yg makan duit rakyat n melayu itu sendiri??

dan utk pengetahuan lu,gua pon A spm utk subjek sejarah..bukan hanya itu,stpm utk kedua dua paper sejarah,pengajian am gua pon A..jgn cakap lu sorang je berilmu org lain x..malahan lebih dr lu..

kebanyakan org bukan menentang umno,semua org nak melayu bersatu..tp siapa yg memimpin itu sendiri...pikir lah kau !

embun pagi,  July 11, 2012 at 8:35 AM  

Anak Malaysia,Negara demokrasi berpalimen perlu pada pengbangkang.Jangan tuduh aktiviti pengbangkang untuk memecah belahkan masyarakat.Itu salah.
Otak kasi buka luas sikit jangan duduk lama sangat bawah tempurung.

Anonymous,  August 17, 2012 at 7:47 AM  

Kepada anak Malaysia....
Salam wa hulurkan...rasanya tak cerdik kalau berhujah tanpa fakta yg kukuh...Wa nak lu buktikan siapa penceramah yg maki hamun,beri tarikh dan lokasinya...kemukakan bukti yg wa mahu...ada beran...kalau nak menuduh semua orang boleh..sebab lu tak suka...kalau dengar orang cakap n lu berhujah kat sini..maka sayur lu bai...Maaf bai wa anak Islam...rakyat Malaysia...Fakta-fakta hujah lu tentang politik nih..berkarat bai..fahaman tentang jadi tali barut DAP dan tunggangan PKR tu hujah orang yg tak pergi sekolah...wa tak cakap lu bodoh,bebal tahap gaban dan sewaktu dengannya tapi lu ni tak cerdik bai...ada 3 anak Malaysia seperti lu mengatakan kita tak pernah dijajah tapi 55 tahun kita dah merdeka. Setiap tahun selama tulah lu menyambut Hari Merdeka(31 ogos pd setiap tahun-wa tak tipu ini fakta bai,tak caya check kalendar).Anak Malaysia ni ketiga-tiganya bertaraf Professor dan ada yg atas sikit dari professor lah...tak caya cari balik artikel yang dikeluarkan oleh akhbar-akhbar dan termasuklah yg terulung sekali...dlm tv pun ada disiarkan...nak ulang balik wa kena cari link le pulak...(woi kekawan tolong wa buktikan fakta wa nih..-kasi tunjukkan pada so call anak malaysia nih).Apa wa nak katakan yang sekolah tinggi-tinggi pun tak semestinya cerdik,manakan pula yg tak sekolah macam lu ya tak anak malaysia...??? Kalau lu sejarah dapat A1 lu ingat dah cerdik ke...sejarah sendiri telah terbukti setelah 50 tahun sesuatu parti itu memerintah maka ianya tidak relevant lagi bai...lihat Jepun,India,Mesir dan ada beberapa lagi bro..jadi jgn ingat orang lain buta sejarah bai...kalau dulu wakil rakyat adalah dari golongan kerani,cikgu sekolah,tapi sekarang professor,lawyer,engineer dan pelbagai golongan professional lagi...so pemikiran mereka ni tidak seperti kebanyakan dari saluran 1 bai...kalau cap ayam yg mereka pangkah dulu..so sekarang pun itulah yg terbaik pd mereka...wa tak salahkan mereka bai coz duit RM 50 diberi dan kain pelikat sehelai dihulurkan maka besar rahmat pemberian tu pada mereka, pada saluran 3,4 dan 5 mereka KENA BAGI RM 500 bai itupun belum tentu dapat pangkah mereka bai...beri ambil namun pangkah belum tentu lagi.... So bai..lu kena cerdikkan minda lu, buka mata dan pancaindera lu yg lain agar lebih peka kepada perubahan semasa...takut nanti orang dah beralih ke kapal yang besar dan baru..lu kelemasan tenggelam bersama tongkang yg dah koyak rabak...sendiri mau ingat le bai...

Anonymous,  September 13, 2012 at 9:34 AM  

Salam, aku sokong kita harus berpaksikan kepada agama untuk mengatur hidup sebagai manusia dan menjaga keamanan, masyarakat, silaturrahim dan pentadbiran sebagai pemimpin, tetapi yang pastinya kepada siapakah kita seharusnya meletakkan kepercayaan untuk melakukan semua ni, kepada pemimpin yang yang hanya ada kepentigan peribadi atau menjadikan agama sebagai pelindung perjuangan yanag tidak kemana hanya kuasa yang di cari, jadi kita sebagai rakyat hendaklah berfikir berkali kali untuk membuat keputusan bukan kerana bersifat memihak tapi bersifat adil diri sendiri dan kepada orang lain, ego kerana tingginya belajar tidak akan kemana hanya menampakkan kebodohan diri sendiri

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP