Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Tuesday, August 28

senarai kejahatan umno yg kita perlu tahu


Buat PEMIMPIN2, PEGAWAI2, AHLI2, PENYOKONG2 dan PENCACAI2>UMNO/BN yg ada melihat status ini sila jawap "Kemana Pergi" dan "Apa Jadinya" dengan kes2 dan scandal ini semua?????????

SILA JAWAB!!! Andai Anda Semua Bukan Bacul!!!

1. PKFZ = RM12 billion
2. Submarine = RM500 million
3. Simedarby = RM964 million
4. Paya Indah Westland =RM88 million
5. Posmalaysia (transmile) = RM230 million lost
6. Eurocopter deal = RM1 billion waste?
7. Terengganu Stadium Collapsed = RM292 million
8. MRR2 repair cost = RM70 million
9. Maybank Overpay for BII = RM4 billion
10. Tourism -NYY kickback = RM10 million
11. 3 paintings bought by MAS = RM1.5 million
12. Overpayment by Sport Ministry = RM8.4 million
13. London ‘s white elephant sports complex = RM70 million
14. MRR2 Repairs = RM70 million
15. MATRADE repairs = RM120 million
16. Cost of new plane used by PM = RM200 million
17. InventQ irrecoverable debt = RM228 million
18. Compensation for killing crooked bridge = RM257 million
20. Lost in selling Augusta = RM510 million
21. Worth of AP given out in a year = RM1.8 billion
22. Submarines (future Muzium Negara artifacts) = RM4.1 billion
23. PSC Naval dockyard = RM6.75 billion
24. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion = RM3.2 billion in 2008 ringgit
25. The Maminco attempt to corner the world tin market in the 1980s isbelieved to have cost some US$500 million. = RM1.6 billion
26. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia = RM30 billion in the 1990s.
27. Perwaja Steel resulted in losses of US$800 million = RM2.56 billion.
28. Use of public funds in the Valuecap Sdn. Bhd. operation to shore up the stock market = RM10 billion

INGAT!!! Ini semua bukan duit mak bapak UMNO/BN punya tau...  

Read more...

Saturday, August 25

si tua gila


Mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir menjelaskan bahawa "syaitan" yang dimaksudkannya dalam tulisan di blognya itu merujuk kepada kerajaan BN.

"Orang bertanya mengenai syaitan, tapi kita adalah syaitan yang orang kenal. Mereka adalah malaikat yang orang tidak kenal," katanya.
Beliau bercakap kepada pemberita dalam sidang media di majlis rumah terbukanya sempena Hari Raya hari ini.

Ditanya siapakah golongan yang dimaksudkan sebagai "malaikat" itu, Mahathir berkata beliau merujuk kepada pembangkang.

Jelasnya, "malaikat" itu bukanlah golongan yang suci kerana "Kadang-kadang, malaikat juga boleh buat bannyak perkara salah," katanya.

Katanya, walaupun pembangkang mahu membuat perubahan, langkah itu tidak semestinya memberi kebaikan.

Gua heran dengan corak pemikiran situa ganyut ni, semakin hari semakin pelik, malaikat bukan golongan suci, apa maksudnya. 

seolah2 memperlekekhkan ketaatan dan maksumnya malaikat. kemudian memberikan gambaran buruk solah2 syatan itu lebih mulia dari malaikat. pelik samada situa ni dah buang tebiat atau dah dekat nak masuk tampoi.

Read more...

Monday, August 20

Islam semakin tepinggir

Pengerusi MCA Selangor, Datuk Donald Lim berkata jika Selangor dan negeri-negeri lain di negara ini dikuasai atau kekal di bawah pemerintahan BN, ia tidak akan menjadi negara Islam.

"MCA akan terus mempertahankan kepentingan orang Cina dan

 tidak akan membiarkan Selangor menjadi sebuah negara Islam," kata Pengerusinya, Datuk Donald Lim.

"Ini juga tidak akan berlaku di mana-mana negeri dan negara yang ditadbir oleh BN. Ini adalah janji kami kepada rakyat Selangor," kata Lim (kanan dalam gambar) dalam ucapan pembukaannya di konvensyen MCA Selangor hari ini

Satu contoh Islamisasi di Selangor di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat sekarang, katanya, ialah percubaan Majlis Bandaran Kuala Selangor untuk mengasing tempat di pawagam mengikut jantina.

Lim menggesa semua ADUN keturunan Cina di Selangor, khususnya dari Pakatan Rakyat, supaya menyatakan pendirian mereka terhadap cita-cita PAS untuk mewujudkan negara kebajikan Islam dan undang-undang hudud.



Ter lebih dahulu gua nak mengucapkan selamat hari raya kepada seluruh umat Islam, dan memohon maaf zahir batin atas segala keterlanjuran gua sepanjang menulis dalam blog ni, kepada rakan-rakan blogger gua ucapkan terimakasih atas sokongan lu orang dengan berkonsi link dengan blog gua. 





Kepada pencacai umno parti yang perlu tumbang dalam pilihanraya akan datang ni, gua juga mohon maaf kerana menjadi sasaran serangan di blog gua, dan gua berharap mudah-mudahan Allah memberi kita semua hidayah untuk memilih pemimpin yang benar-benar menjaga kepentingan rakyat dan agama Islam tercinta.

Jika kita lihat kafir dalam dap dah mula mahu menerima islam kenapa pula kafir mca semakin jauh dari islam. ini la penderhakaan terbesar yang dibuat oleh umno terhadap Islam dengan menakut-nakutkan sekutunya mca bahawa Islam itu membawa bencana dan secara tidak langsung menyumbang kepada suburnya Islamicphobia di kalangan  warga Malaysia.

Jadi memang menjadi tugas kita sebagai pencinta Islam menolak kemudaratan yang dibawa oleh umno ni demi mebela Agama suci ni.

Read more...

Friday, August 17

umno penderhaka

Umno diharamkan pada 1988 Akibatnya UMNO tidak lagi menjadi parti tunjang kepada parti pemerintah iaitu Barisan Nasional. Oleh yang demikian, Dr. Mahathir Mohamad telah menyerahkan tugas Pengerusi Barisan Nasional kepada Presiden MCA ketika itu, Ling Liong Sik. Dengan itu juga Dr. Mahathir Mohamad tidak layak menjadi Perdana Menteri Malaysia kerana parti teras telah diharamkan buat beberapa ketika. Berlaku kekosongan jawatan Perdana Menteri Malaysia buat beberapa hari sehinggalah UMNO Baru ditubuhkan. Menurut tafsiran Perlembagaan Persekutuan, Perdana Menteri Malaysia ketika itu ialah Ling Liong Sik. Walau bagaimanapun, tidak berlaku perlantikan watikah secara rasmi daripada Yang di-Pertuan Agong kepada Ling Liong Sik. so siapa kata perdana mentri tak pernah di pegang oleh kafir. 

Fakta yang umno tak boleh tolak so jangan nak meroyan lebih2, umno pernah jadi penderhaka kepada melau dan akan terus menderhaka kepada melayu.

Read more...

Thursday, August 16

undang2 belentara


 Kabinet sedang meneliti Seksyen 114A Akta Keterangan 1950 yang hebat diperkatakan dalam alam maya ketika ini selaras dengan arahan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim.
Beliau berkata, kerajaan mempunyai pendirian yang teguh mengenai perkara itu, namun setakat ini tidak ada ada cadangan untuk sebarang pindaan baru terhadap akta berkenaan.
Seksyen 114A adalah satu daripada dua pindaan yang dibuat terhadap Akta Keterangan yang digazetkan Julai lepas, dan ia mula mendapat reaksi pelbagai pihak daripada kalangan pengguna Internet.
Kempen-kempen tentangan terhadap akta itu dibuat oleh pertubuhan Pusat Kewartawanan Bebas (CIJ) dan sepanduk yang dibuat oleh pertubuhan itu melalui laman facebook dengan tajuk 'Stop 114A' itu dimuat turun oleh pelbagai pengguna
Internet dalam negara.
Perkembangan itu dengan pantas menarik perhatian Najib yang ketika ini berada di Makkah untuk Sidang Kemuncak Luar Biasa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), yang terus mengarahkan kabinet membincangkan perkara itu, menerusi ruang Twitternya semalam.
Apasal la menteri umno ni semua otak kecil, apa sebelum ni main hantam je ke bila buat akta, lepas big bos sound baru nak check la, nak kaji la, apa semua ni, wat undang2 ikut selera diorang je ke? Janji diorang selamat   habis semua undang2 baru diperkenalkan untuk jaga kedudukan diorang, apa barang ni beb.
Sepatutnya undang2 digubal bagi menjaga keselamatan dan keamanan negara, tapi yang ni macam nak sedapkan tembolok diorang je, kepentingan rakyat tolak ketepi, apa kita ni semua duduk dalam hutan ke, undang2 rimba macam ni diperkenalkan.
Lu ingat dengan undang2 seperti ni boleh jaga kepentingan lu ke? rakyat semakin meluat la beb. semakin lu mengila semakin jauh rakyat daripada lu. Siapa sebenarnya yang mencadangkan undang2 ni, terserlah kebangangannya, kan tak pasal2 undang2 ni bukan jadi aset kepada pemerintah tapi akan menjadi racun untuk kejatuhan pemerintah. Gua percaya semakin disekat semakin kuat semangat rakyat menentang kezaliman lu orang.

Read more...

Tuesday, August 14

umno makin gila kenapa?

 Bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali berkata, Pas  perlu mengkaji semula kedudukan parti itu dalam Pakatan Rakyat (PR). 

Ini kerana menurut Hasan, Pas sehingga kini berdiam diri dan gagal dengan pendirian mereka sebelum ini dalam menegakkan Islam dan melaksanakan hudud.

Hasan berkata demikian merujuk kepada kenyataan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib sebelum ini, yang jelas  satu ketika dahulu mengatakan, Pas perlu laksanakan hudud dan tidak akan ketepikan undang-undang Islam.

 Gua ingat cerita pasal gila talak tu cuma metos je, rupa-rupanya betul-betul ujud la, Contoh terbaik mamat akidah ni dah kena cerai talak tiga tetiba nak sibuk pulak nasihatkan orang sedangkan diri sendiri pun duduk dalam lobang najis.

Gua pada mulanya malas nak serang mamat ni, sebab rasa hormat gua pada dia tapi bila dia fitnah azmin dalam ceramah dia kata azmin kongsi bini. hilang terus respek gua pada sigila talak ni.


Kan gila namanya ni suka2 fitnah orang, ada buktikan hasang, meroyan dia ni dah semakin hari semakin teruk nampaknya, kenapa ye? kena sampuk dengan polong umno ke apa? Gua nak tinggalkan dulu si gila talak ni gua tertarik pasal cerita  akta 114A dikuatkuasa...

Akta ini merupakan sejarah, ianya adalah sejarah paling hebat dalam tamadun manusia, dimana pendapat tidak lagi boleh menyatakan pandangan sudah tidak lagi boleh berkongsi pendapat kita disuruh diam.

Pernahkah anda dengar mengenai Seksyen 114a yang merupakan pindaan terbaru terhadap Akta Keterangan 1950?

Pindaan terbaru ini meletakkan beban membuktikan kesalahan pada pihak yang dituduh dan bukannya pihak yang menuduh.

Sebagai contoh, jika seseorang menyamar sebagai anda dan melakukan kesalahan di internet, andalah yang bertanggungjawab untuk membuktikan bahawa anda tidak bersalah.

Undang-undang yang baru ini jelas bercanggah dengan prinsip asas keadilan yang menyatakan bahawa seseorang itu tidak bersalah selagi tidak dibuktikan kesalahannya.

Pindaan yang baru ini boleh mendatangkan kesan-kesan yang negatif kepada seluruh pengguna internet dan pihak yang terlibat dalam industri tersebut.

Jika anda memiliki akaun Facebook, Twitter, blog atau forum, anda akan dipertanggungjawabkan atas setiap isi kandungan yang terdapat di laman-laman tersebut termasuk komen dan artikel yang ditulis oleh pihak lain.

Selain itu, pembekal perkhidmatan wifi juga akan dikenakan tindakan jika ada pihak yang menyalahgunakan perkhidmatan tersebut.

Lebih malang lagi, jika rangkaian wifi rumah anda dicuri atau dihack, anda juga bertanggungjawab atas segala yang dilakukan oleh pencuri terbabit.

Jika ada pihak yang mencipta akaun Facebook, Twitter atau emel menggunakan nama anda, Seksyen 114a yang baru ini menganggap bahawa andalah pemilik sebenar akaun terbabit.

Akta yang baru dipinda ini sebenarnya bertujuan untuk menakut-nakutkan rakyat daripada mengemukakan pendapat mereka di internet. Hal ini juga mengancam kebebasan berinternet di negara kita.

Kebebasan bersuara serta kebolehan menyatakan pendapat merupakan tunjang sebuah demokrasi yang berfungsi dan berinovasi.

Seksyen 114a Akta Keterangan ini jelas bercanggah dengan konsep hak asasi manusia dan aspirasi ekonomi negara berasaskan ilmu. 

Ni lagi gila wa cakp lu

Read more...

Monday, August 13

umno wajib baca ni

SAYA ingin merujuk kepada kenyataan Abdullah Samaah yang dikeluarkan oleh sebuah akhbar perdana berkaitan haram menyokong DAP kerana mereka merupakan kafir harbi. Istilah kafir harbi merupakan istilah fiqh yang membawa konotasi suasana zaman perang di antara wilayah Islam di zaman dahulu dengan negara musuh.

Kafir harbi adalah merujuk kepada negara musuh yang berperang dengan Muslim di mana darah mereka adalah halal ditumpahkan kerana ia dalam suasana perang, di mana kafir harbi itu sendiri berusaha membunuh umat Islam. Kafir harbi adalah wajib diperangi di peringkat negara di atas dasar peperangan.

Di zaman ini, warga atau rakyat non-Muslim yang tinggal bersama umat Islam tidak dikira sebagai kafir harbi. Malah pengklafikasian harbi atau dimmi yang digunakan oleh ulama klasik telah diperbaiki oleh ulama moden memandangkan negara-negara moden mempunyai konsep kewargenegaraan yang memberikan hak dan tanggungjawab yang saksama di antara Muslim dan non-Muslim.

Pengklafikasian Abdullah Samaah bahawa DAP adalah kafir harbi adalah tidak tepat sama sekali, malah membahayakan. Beliau seolah-olah memberikan lampu hijau untuk umat Islam memerangi parti DAP. Bahkan dalam DAP terdapat juga di kalangan pemimpin dan juga ahli mereka yang Muslim.

'Fatwa' Abdullah yang juga memberikan konotasi bahawa umat Islam di Malaysia sekarang hidup dalam suasana peperangan dan permusuhan dengan rakyat bukan Islam.

'Fatwa' tidak tepat lagi membahayakan seperti ini perlu dibendung. Majlis Fatwa Kebangsaan perlu berani menegur beliau dan juga akhbar tersebut kerana mencetuskan provokasi yang berkemungkinan akan membuka jalan bagi para ekstrimis bangsa dan golongan subversif.

Saya menggesa agar pihak keselamatan segera mengambil tindakan terhadap kenyataannya yang berbau ekstrimisme dan boleh menyemarakkan api perkauman.

Read more...

Friday, August 10

Apa tu kafir



KENA TAHU APA MAKNA KAFIR


KAFIR
Pengertian kafir pada bahasa bermakna ingkar. Manakala dari segi istilah syarak pula bermaksud tidak ada kepercayaan pada salah satu daripada  rukun iman yang enam.Tidak percaya kepada salah satu daripada rukun iman yang wajib dipercayai akan dihukumkan kafir, tidak kira sama ada ia ada mempercayai kepercayaan agama lain atau tidak.

Kafir merupakan gelaran bagi orang-orang yang tidak mempercayai Islam. Jika mereka mahu memeluk agama Islam, mereka hendaklah mengucap dua kalimah syahadah.
Orang kafir yang memeluk agama Islam dianggap bersih daripada dosa.Orang yang mati dalam keadaan kafir akan di kekalkan oleh Allah dalam neraka.

Jenis-jenis kafir dalam hubungannya dengan pemerintahan Islam :

-kafir harbi = orang kafir yang melancarkan serangan atau mengisytiharkan perang terhadap orang Islam atau Negara Islam. Mereka ini wajib diperangi.

-kafir zimmi = orang kafir yang tinggal di negara Islam dan mereka ini taat setia kepada pemerintahan Islam sebagai tanda menjadi rakyat di negara berkenaan. Mereka ini boleh di kenakan cukai (jizyah) dan wajib di lindungi.

-kafir mu ‘aahad = orang kafir yang membuat perjanjian dan hubungan diplomatik dengan negara Islam. Mereka tidak boleh di cerobohi selagi mereka mematuhi syarat-syarat perjanjian.

-kafir mustakman = orang kafir yang mendapat perlindungan di bawah pemerintahan Islam. Mereka boleh di kenakan bayaran ufti sebagai syarat mendapat perlindungan. Mereka wajib di lindungi dan tidak boleh di cerobohi. Ini termasuklah orang kafir yang mendapat suaka di negara Islam.

RIDDAH ( KELUAR DARIPADA ISLAM )

Riddah pada bahasa ialah mundur atau berpaling. Dari segi istilah syarak pula ialah berpaling atau meninggalkan agama Islam, sama ada orang itu orang Islam yang asalnya atau orang yang baru menganut agama Islam. Orang yang keluar meninggalkan Islam itu adalah di namakan murtad.

Seseorang itu boleh menjadi murtad melalui 3 cara :

-murtad melalui niat atau qosad = iaitu seseorang itu berniat atau qosad yang bersungguh-sungguh atau niat secara main-main hendak meninggalkan agama Islam ataupun berniat mempersenda-sendakan hukum Islam.

-murtad melalui perkataan = iaitu seseorang yang berkata-kata dengan bersungguh-sungguh atau main-main hendak meninggalkan agama Islam atau sengaja mempersenda-sendakan atau mencela hukum Islam dengan perkataan.

-murtad melalui perbuatan = iaitu seseorang itu dengan bersungguh-sungguh atau main-main melakukan perbuatan membesar-besarkan agama lain ataupun mempermain-mainkan atau mencela hukum Islam. Jika semua perkara di atas di laukan dengan sengaja dan dengan hati yang redha, bukan di paksa-paksa, maka seseorang itu akan jatuh murtad.

Hukum ke atas orang yang murtad adalah di suruh bertaubat terlebih dahulu. Jika enggan, maka wajib di hukum bunuh.

Read more...

Thursday, August 9

bukti mca n mic kafir harbi


Penceramah Umno, Abdullah Sa’amah (Haji Lah Geting) disifatkan ketinggalan zaman apabila menganggap MCA dan MIC bukan kafir harbi.

Sedangkan sebelum ini MCA melalui proksinya secara terang-terangan mahu menyamankan kerajaan Kelantan kerana mengharamkan premis judi sejak 1990.

Namun usaha parti kompenan BN itu menghidupkan semula aktiviti judi di Kelantan ditolak Mahkamah Rayuan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Mahkamah sebulat suara menerima rayuan kerajaan Kelantan dan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB BRI) membatalkan saman pemula menuntut pengisytiharan Kelantan tidak mempunyai kuasa melarang aktiviti judi tahun lepas.

Saman tersebut difail pada Julai 2011 oleh tiga penduduk Kelantan, Wong Meng Yit, Lee Khim Haw @ Lee Khim Hwa dan Gan Han Chuan.

Mereka dikatakan mendapat sokongan padu MCA ketika memfail saman tersebut di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Pengarah Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri, Ustaz Abdul Rahman Yunus berkata, begitu juga dalam isu hudud kenyataan pemimpin MCA sejak dari awal lagi secara jelas menolak.

“Buktinya banyak kenyataan dibuat pemimpin MCA terutamanya presidennya sekarang yang mempertikaikan hudud. Mungkin mereka langsung tidak diberi kefahaman oleh pemimpin Umno.

“Kalau hendak cari makan dengan Umno sekali pun janganlah pula mengeluarkan kenyataan sehingga boleh diketawakan orang kampung,” katanya yang Timbalan Yang Dipertua PAS Kubang Kerian.

Abdullah dalam kenyataan disiarkan akhbar Umno hari ini mendakwa umat Islam diingatkan tidak menyokong DAP kerana ia adalah haram dan berdosa kerana menentang penubuhan negara Islam dan hudud.

Abdul Rahman berkata, rakyat Kelantan sudah lama mengenali siapa Haji Abdullah yang kini menggunakan ilmunya untuk mencari makan dengan Umno.

“Penduduk di Geting tahu siapa Haji Lah. Kenyataan yang dikeluarkan itu sudah jelas menggambarkan Umno benar-benar kepupusan idea untuk berdepan dengan PAS dan Pakatan Rakyat,” ujarnya.

Read more...

Wednesday, August 8

lembab sangat la lu Khalid

Ni apa cerita ni khalid buat malu je, aphal lambat sangat bertindak kalau cerita ni benar, tapi kalu cerita ni salah mana statment lu, lembab betul la, benda macam ni pun nak satlekan lambat sangat. tido ke apa orang pakatan, tak pasal2 jadi buah mulut, umno suka macam ni, bersorak gumbira diorang dengan kesusahan orang lain. wooooooiiiii bangun jangan tido je.


 Lebih 1,000 penuntut Universiti Selangor (Unisel) berhadapan masalah mendapatkan tempat tinggal berikutan pengurusan kolej kediaman institusi itu didakwa enggan membenarkan mereka menduduki asrama masing-masing selepas mereka mendaftar masuk hari ini.
Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Unisel, Mohd Jeffri Abu Hassan berkata pihaknya tidak dimaklumkan mengenai perkara itu secara rasmi oleh pengurusan Unisel dan hanya mendapat tahu secara lisan daripada beberapa pihak berkaitan.
"Perkara ini tidak diisytiharkan, apa yang kami tahu asrama tidak dibuka kerana pekerja (yang mengendalikan urusan asrama) tidak mendapat gaji oleh sebab itu mereka tidak datang bekerja... ketua mereka turut bercuti sejak Jumaat lalu tanpa meninggalkan apa-apa notis pemberitahuan berhubung perkara ini," katanya kepada pemberita di sini.
Beliau berkata, penuntut yang tidak dapat memasuki kolej kediaman terdiri daripada pelajar semester kedua hingga tahun akhir.
"Penuntut tahun satu dan penuntut baru telah mendapat kunci dan boleh tinggal di asrama masing-masing kerana mereka telah mendaftar awal iaitu pada seminggu yang lepas...pada waktu itu pejabat operasi asrama masih lagi dibuka," katanya.
Beliau berkata, bagi menangani masalah itu pihak MPP dengan kerjasama Badan Kebajikan Hal Ehwal Pelajar telah menyediakan asrama sementara bagi membantu penuntut yang tidak mempunyai tempat tinggal.
Dua beradik Nurini Anwar, 20, dan Nurhaya, 18, menyifatkan masalah itu sebagai satu beban kepada penuntut.
"Saya dan adik datang dari kampung untuk menyambung pengajian di sini dan apabila perkara ini berlaku, kami kecewa... pagi tadi apabila sampai dari kampung kami diberitahu oleh pihak (pengurusan) kolej tidak boleh masuk ke asrama sebab tidak ada kunci... itu sahaja alasan yang diberikan," katanya yang berasal dari Kota Kinabalu, Sabah.
Dalam laporan akhbar sebelum ini, Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Noh Omar mendakwa Unisel berhutang hampir RM15 juta dengan Syarikat Jana Niaga Sdn Bhd (JNSB) yang bertanggungjawab membangun dan menguruskan kediaman penuntut di kampus induk universiti itu di Bestari Jaya, Kuala Selangor.

Read more...

Tuesday, August 7

Boleh caya ke kaki rasuah cakap

Generasi kedua peneroka Felda dijangka menerima 'durian runtuh' selepas sambutan Aidilfitri ini, kata Pengerusi Kumpulan Felda Tan Sri Isa Samad hari ini.

Bagaimanapun, katanya tarikh sebenar akan ditentukan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Kita tak ada masalah (beri durian runtuh). Perdana Menteri akan tentukan bila, dan kita akan bayar kerana duitnya sudah sedia ada.

Ni nak kencing apa pulak ni, duit dah ada bagi je la, orang nak raya ni, ke saja je nak bagi gula2 bila dah dekat pilihanraya nanti, apa punya lawak la.

Dulu bukan main lagi menyebut, terkejut, terperanjat, tersandar, macam2 lagi, last last nak bagi isteri peneroka pun terkemut2, tu belum bagi kepada anak2 peneroka, mahu bertahun tunggu la jawapnya.

Ini baru betu selogan janji di cepatikan

Read more...

Monday, August 6

janji dicapati

*TIDAK syak lagi sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 hujung bulan ini mencatat satu sejarah baru. Sejak awal kontroversi telah tercetus, berhubung tema dan logo yang dipilih Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

Kementerian memilih ‘55 Tahun Merdeka Janji Ditepati’ sebagai tema

Menteri berkenaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim mempertahankan tema tersebut, dan menegaskan: “Apabila kita buat sesuatu yang baik kita mengatakan komitmen kita sudah selesai, sudah dibuat, jadi (tema itu) tidak salah...” Mengenai dakwaan pembangkang tema itu sebagai kempen pilihan raya untuk BN, beliau berkata, seperti yang disiarkan media: “Jadi kalau pembangkang merasakan ini adalah slogan yang bawa kepada pilihan raya saya fikir memang tak salah jika disebutkan begitu.”

Oleh sebab tidak berkenaan dengan tema tersebut, PR akan menyambut perayaan 31 Ogos nanti dengan tema sendiri, sekali gus mencatat sejarah kerana buat pertama kali dalam tempoh 55 tahun perayaan merdeka menggunakan dua tema.

Siapa sangka setelah lebih setengah abad menyedut udara kemerdekaan, pepatah lama itu masih relevan!

*LOGO sambutan merdeka kali ini pun dihentam teruk oleh banyak pihak. Ramai yang tidak setuju penggunaan lambang 1Malaysia, bendera Malaysia dan ungkapan ‘55 Merdeka Janji Ditepati’.

Lebih tidak memuaskan lagi ialah logo tahun ini dianggap pakar grafik sebagai langsung tidak seperti logo, tidak mempunyai seni, macam dibuat sambil lewa @ cincai. Setelah beberapa hari dihentam, Rais akhirnya memberitahu bahawa perayaan tahun ini tidak ada logo khas.

Dalam satu kenyataan menjawab kritikan, menteri itu berkata: “Bahan hiasan (artwork) yang dipaparkan oleh sesetengah pihak setakat ini hanyalah paparan selingan bukan logo rasmi.” Lagu sambutan merdeka tahun ini, ‘Janji Ditepati’ pun mencetuskan kontroversi. Ada pihak berpendapat liriknya yang ditulis sendiri oleh Rais lebih merupakan propaganda dan kempen untuk BN.

Malah menimbulkan tanda tanya juga mengenai kesahihan melodi lagu tersebut, sebab ada yang mendakwa melodi lagu merdeka kita mirip sebuah lagu kerohanian Kristian Indonesia yang berjudul ‘Serukan Namanya’.

Menurut pengkritik dan beberapa pemuzik lagu Kristian itu dibawakan oleh kumpulan True Worshippers dalam album ‘All Things New’ yang diterbitkan 2008, diketuai oleh Sydney Mohede.

Mengulas mengenai dakwaan tersebut Rais meminta pihak yang mendakwa sedemikian tampil ke hadapan dan mengemukakan bukti. Rais rapat dengan Indonesia, kalau betul lagu hari kemerdekaan kita meniru melodi seberang tentu dia tahu.

Apa pun perkara tiru-meniru ini kena segera dijelaskan. Kalau tidak orang seberang akan buat demonstrasi di pejabat kedutaan kita di Jakarta, sambil menjerit: “Malaysia ciplak lagu Indonesia!” 


Hari ni gua malas nak tulis en3 jadi gua copy n paste je. gua suka artikal ni

Read more...

Sunday, August 5

Adal lagi bahlol cerita pasal hudud qisas n ta'zir


Gua ingat kes katak kulim meroyan dalam parlimen pasal hudud, dah sejuk bila pas dah buat penerangan, yang asik dok dipertikaikan adalah kenapa liwat isteri tak ada dalam eknikmen hudud yang dibawa pas, dah banyak kali diberi tahu hukum liwat isteri tu bukan boleh dihukum mengikut hudud dan qisas, tapi ta'zir. 

Tapi malang apa la bebalnya pencacai umno termasuk pemimpinnya asik menyebut perkara sama berulang kali. Seperti biasa umno yang tiada modal untuk berceramah dengan kehadiran penonton lebih ramai lembu dan kambing dari manusia akan memainkan cerita yang sama. Walaupun keluar dari mulut selebriti umno.

jadi gua rasa baik kita refresh balik tentang cerita ni, Menurut al-Imam al-Syarbini iaitu seorang tokoh Mazhab Syafie:
“Adapun menyetubuhi isterinya atau hambanya pada dubur (liwat) maka pendapat Mazhab ialah wajib dita’zir sekiranya berulang. Sekiranya tidak berulang maka tidak dikenakan ta’zir.” (Rujuk Mughni al-Muhtaj, Juz 16, hlm. 356-357.)
Malah, Imam Abu Hanifah tidak mengkategorikan liwat sebagai Hukuman Hudud tetapi Hukuman Ta’zir meskipun ianya haram berbeza dengan Imam Syafie yang mengkategorikannya sebagai hukuman Hudud. Al-San’ani  iaitu salah seorang tokoh ulama mazhab Hanafi menyebut dalam Bada’i al- Sana’i :
“Dan demikianlah persetubuhan pada dubur lelaki atau perempuan tidak mewajibkan Hudud di sisi Abu Hanifah meskipun ianya adalah haram kerana persetubuhan tidak berlaku pada kemaluan depan, maka ia bukannya zina. Manakala di sisi kedua-duanya –Imam Muhammad dan Imam Hasan ( dua tokoh besar mazhab Hanafi) dan juga di sisi Imam Syafie perbuatan itu mewajibkan hukuman hudud.” (Bada’I al-Sana’i`, Juz 15, hlm 24). Ini kerana pada pendapat Imam Abu Hanifah zina yang disebut dengan jelas hukumnya di dalam al-Quran merujuk kepada “persetubuhan pada kemaluan depan.”
Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 2002 telah mengambil pendapat Imam Syafie dan Mazhab Syafie dalam mengkategorikan jenayah liwat sebagai Hukuman Hudud dan tidak menkategorikan liwat isteri sebagai Hukuman Hudud.
Hukuman jenayah dalam Islam terbahagi kepada tiga. iaitu Hukuman Hudud, Hukuman Qisas dan Hukuman Ta’zir. Kesalahan jenayah yang tidak termasuk dalam kategori Hudud dan Qisas dimasukkan dalam kategori Ta’zir. Kadar Hukuman Hudud telah ditetapkan oleh Allah antaranya zina yang mesti disebat atau dibuang negeri. atau direjam Kadar Hukuman Ta’zir pula boleh diijtihad oleh para ulama dan pemerintah berdasarkan beberapa peraturan dan syarat yang telah ditetapkan.
Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 2002 adalah Enakmen untuk memperuntukkan dua jenis jenayah dalam Islam, iaitu Hukuman Hudud dan Hukuman Qisas sahaja. Adapun Hukuman Ta’zir tidak dihuraikan terperinci oleh Enakmen ini. Apa-apa kesalahan jenayah Islam yang tidak disebut dalam Enakmen ini secara automatic termasuk dalam kategori jenayah Ta’zir yang hukumannya diserahkan kepada budi bicara badan perundangan atau mengikut Enakmen ini hukumannya diserahkan kepada budi bicara Mahkamah. Kesalahan-kesalahan itu dinamakan kesalahan-kesalahan takzir dan hukumannya dinamakan hukuman takzir.
Hal ini disebut dalam Seksyen 3. Jenis-Jenis Kesalahan, ceraian (c) “kesalahan-kesalahan yang lain daripada kesalahan-kesalahan Hudud dan kesalahan-kesalahan Qisas, tetapi hukumannya diserahkan kepada budi bicara badan perundangan atau mengikut Enakmen ini hukumannya diserahkan kepada budi bicara Mahkamah. Kesalahan-kesalahan itu dinamakan kesalahan-kesalahan takzir dan hukumannya dinamakan hukuman takzir.” (Rujuk Tr. P.U. 4/2002 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M, Bahagian 1, Seksyen 3. Jenis-Jenis kesalahan. (www2esyariah.gov.my/esyariahmal/portalv1/)
Begitu juga Bahagian XI Seksyen 65. Pemakaian Hukum Syarak Dalam Tafsiran menetapkan: (1) semua kesalahan-kesalahan dalam Enakmen ini dan peruntukan-peruntukan mengenainya hendaklah ditafsirkan mengikut Hukum Syara‘; dan rujukan kepada hukum itu, hendaklah dibuat mengenai apa-apa perkara yang tidak diperuntukkan dalam Enakmen ini.“ (Rujuk Tr. P.U. 4/2002 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M, Bahagian XI, Seksyen 65. Pemakaian Hukum Syarak Dalam Tafsiran www2esyariah.gov.my/esyariahmal/portalv1/enakmen/)
Seksyen 14 Enakmen tersebut yang dirujuk oleh salah seorang ahli parlimen hari ini menetapkan “Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan persetubuhan di antara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan selain daripada isterinya yang dilakukan di luar tabii iaitu melalui dubur“. (Rujuk Seksyen 14. Liwat, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M, www2esyariah.gov.my/esyariahmal/portalv1/enakmen/ )
Seksyen 14 dengan tajuk Liwat ini menjelaskan takrifan jenayah Liwat yang dikenakan Hukuman Hudud. Menurut seksyen ini, jenayah Liwat yang akan dikenakan Hukuman Hudud tidak merangkumi keadaan di mana isteri diliwat oleh suami.
Persoalannya, bagaimana pula dengan isteri yang diliwat oleh suami? Apa hukumannya? Adakah ianya halal? Jawapannya ialah meliwat isteri adalah haram dengan sepakat ulama. Ia adalah perlakuan jenayah yang termasuk kategori Hukuman Ta’zir bukannya Hukuman Hudud. Apabila hukuman bagi jenayah Liwat Isteri nya tidak disebut dalam Seksyen 14, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M, maka ia termasuk dalam kategori Ta’zir sebagaimana penjelasan dalam Seksyen 3. Jenis-Jenis kesalahan dan juga dirujuk kepada Bahagian XI Seksyen 65. Pemakaian Hukum Syarak Dalam Tafsiran.

Read more...

Saturday, August 4

Ini kah jasa umno


Nak lebih jelas lu gi sini
Tengah gua merayau kat dalam Fb ada seorang sahabat bagi link ni, suruh tengok, terperanjat beruk gua beb macam mana nak sebut dengan perkataan beb, tergeliat lidah nak sebut berape banyak hutang rakyat Malaysia. Gila babi la beb, setiap orang termasuk yang tua, yang koma, yang baru lahir kena tanggung hutang sebanyak $4,166.47. Hutang negara berbanding dengan keluaran negara kasar pulak 52.2%. 

Umno ni dah gila ke apa, nak bangkrapkan negara ke apa? Ini la jasa Umno yang dok dipertahankan oleh pencacai-pencacai umno selama ni, ini ke yang dikatakan pandai memerintah, ni bukan pandai tapi goblok beb, hancur negara beb kalau dibiarkan duduk dalam gengaman umno haramjadah ni.

lu tengok pula perubahan pada hutang dari tahun 2010 ke 2011 sampai 15.8%, ni kalau dibiarkan dalam tak sampai 6 tahun hutang negara boleh jadi naik 2 kali ganda dari sekarang. 

Pakcik Makcik yang dok karat menyokong umno tolong la selamatkan genarasi atau kehidupan anak cucu kita di masa hadapan, takan la kita sanggup meninggalkan generasi kemudian dengan beban hutang yang gila babi banyak. Tak sayang atau kesian ke kepada anak cucu kita nanti.

Apa kita nak biarkan ke nama Melayu atau Malaysia ni hanya disebut dalam sejarah sahaja sebagai negara yang pernah ujud tapi musnah dek kerakusan umno memerintah.

Read more...

Thursday, August 2

haram jadah umno


Ini la umno,Persamaan di antara PAP dan UMNO
Di Malaysia, UMNO suka memenjarakan musuh politiknya tanpa bicara melalui Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Undang-undang zalim itu digunakan untuk menutup mulut pengkritik kerajaan.  PAP di Singpura juga memenjarakan musuh politiknya dengan ISA dan kemudian memanipulasikan undang-undang dengan cara saman bankrap hingga lawannya hanya tinggal sehelai sepinggang – tak mampu dan tak layak bertanding buat selama-lamanya. Pimpinan Singapura dan Malaysia sama-sama kekalkan akta drakonian, iaitu ISA. 

Apa lagi boleh dikata selain umno tu haramjadah berpisah tiada, apa la nasib rakyat seperti kita ni, punya pemerintah yang zalim seperti  yahudi mabuk ni.




Read more...

Wednesday, August 1

Abang Adik


Setelah Tunku Abd Rahman ditekan kuat oleh ultra Melayu UMNO dan elit-elit politik Perikatan pada pertengahan 1960-an, maka Singapura ditendang keluar dari Malaysia.
Apabila Singapura bukan lagi sebuah entiti yang sah dalam Persekutuan Malaysia, maka secara automatiknya Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang menerajui negeri/negara itu tidak boleh bergiat aktif lagi dalam Malaysia. Jika ada, maka ia dianggap seperti pertubuhan haram sama seperti Parti Komunis Malaya (PKM) atau Angkatan Pemuda Insaf (API) yang telah dilarang wujud oleh penjajah British dan dipersetujui kemudiannya oleh kerajaan Perikatan.
Selepas Singapura dipecat keluar dari Malaysia melalui undi Parlimen, sebuah parti baru ditubuhkan pada 1966 yang dinamakan Parti Tindakan Demokrasi atau DAP.
Maka bertolak dari idea inilah, UMNO mendakwa DAP adalah ejen PAP di Malaysia. Sehingga hari ini fitnah ini terus disebarkan oleh sesetengah pemimpin UMNO dan para pecacai mereka.
Sedangkan realiti hari ini amat berbeza kerana jika dibandingkan dalam segala aspek, UMNO di Malaysia adalah hampir sama dengan PAP di Singapura, walau gayanya sedikit berlainan.

Persamaan di antara PAP dan UMNO
Di Malaysia, UMNO suka memenjarakan musuh politiknya tanpa bicara melalui Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Undang-undang zalim itu digunakan untuk menutup mulut pengkritik kerajaan.  PAP di Singpura juga memenjarakan musuh politiknya dengan ISA dan kemudian memanipulasikan undang-undang dengan cara saman bankrap hingga lawannya hanya tinggal sehelai sepinggang – tak mampu dan tak layak bertanding buat selama-lamanya. Pimpinan Singapura dan Malaysia sama-sama kekalkan akta drakonian, iaitu ISA. Ada beza?
Di Malaysia, UMNO dan Barisan Nasional mengawal media massa arus perdana, termasuk TV dan radio. Kerajaan PAP Singapura juga melakukan cengkaman yang sama.
Dalam erti kata yang lain, kebebasan bersuara dan tuntutan hak tidak mempunyai banyak ruang akibat pemerintahan autokratik di kedua-dua negara.
Jadi apa pula persamaan di antara DAP dan PAP?
Dakwaan DAP ejen PAP sangat melucukan. Ia tidak berbangkit sama sekali kecuali dalam minda manusia yang bencikan kaum lain. Kebencian terhadap DAP dan PAP bukan kerana ideologi tetapi ia adalah hasad dengki terhadap kaum yang menjadi ahli terbanyak dalam parti-parti tersebut.
Sebenarnya, jika mahu dikatakan ada persamaan di antara DAP dan PAP, ia boleh dilihat dari satu sudut sahaja, yakni PAP dan DAP yang menekankan kecekapan dan ketelusan dalam bidang ekonomi seperti pengurusan kewangan, tender terbuka dan amalan berasaskan merit.
Malah Pulau Pinang yang diterajui DAP lebih baik daripada PAP di Singapura kerana merit yang ditambah pula dengan amalan bantuan kepada golongan yang memerlukan, khususnya kepada kaum Bumiputera yang berpendapatan rendah. Justeru, Pulau Pinang bukan sahaja meneruskan Dasar Ekonomi Baru (DEB) dengan pelaksanaan yang lebih adil dan telus berbanding UMNO-BN yang dilihat lebih mementingkan kroni daripada usahawan Melayu yang layak.
DAP yang menerajui kerajaan negeri Pakatan Pulau Pinang mendapat pujian oleh Jabatan Audit Negara kerana pengurusan kewangan yang bagus. Transparency International dua kali berturut-turut memuji dasar tender terbuka di Pulau Pinang.

gua cilok dari sini

Read more...

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

[Valid Atom 1.0]

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP