Powered by Blogger.
ISTIQOMAH

SILA EMAIL KE GUA JIKA INGIN BERKONSI PENDAPAT ATAU APA SAHAJA

BUNTATJ@GMAIL.COM

BLOGER-BLOGER YANG NAK LINK KE BLOG NI AMAT DIALU-ALUKAN DAN GUA MOHON LINKKAN BLOG INI KE BLOG TUAN2 DAN PUAN2, SILA MAKLUMKAN GUA MELALUI EMAIL ATAU DI RUANG KOMEN

Wasiat Saidina Ali...

1. Dosa yang paling besar ialah takut.
2. Bahaya yang paling besar ialah putus asa.
3. Berani yang paling besar ialah sabar.
4. Hadiah yang paling Besar ialah kesempatan.
5. Modal yang paling besar ialah "PERCAYA PADA DIRI SENDIRI"

Firman Allah:


وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٍ۬

Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang zalim) dengan apa-apa jenis kekuatan yang mampu kamu sediakan (al-Anfal: 60)


Followers

Friday, September 23

Sejarah polis

Sir Gerald Templer Pesuruhjaya Tinggi British ke Tanah Melayu
Kerajaan British di London telah memilih Jeneral Sir Gerald Templer bagi menggantikan Sir Henry Gurney. Beliau diberikan  tugas sebagai Pesuruhjaya Tinggi dan juga sebagai Pengarah Operasi. Ini bermakna beliau bertanggungjawab mentadbir Malaya dan mengarahkan gerakan menentang ancaman komunis pada masa yang sama. Jen. Templer tiba di Malaya pada 7 Februari 1952. Beliau mengumumkan bahawa terdapat tiga perkara yang perlu diberi perhatian berat dengan serta merta iaitu:

  • Penyusunan semua Pasukan Polis dan perubahan dalam peranannya.
  • Penubuhan sebuah organisasi perisikan yang baik; dan
  • Perkhidmatan  penerangan termasuklah penyiaran dan perfileman perlu diselaraskan  serta digunakan untuk perang saraf (Psychological Warfare)
Pesuruhjaya Polis bagi bandaraya London, Kolonel Arthur E. Young telah dihantar ke Malaya untuk bertugas selama setahun sebagai Pesuruhjaya Pasukan Polis Persekutuan Tanah Melayu. Beliau bersama Templer memainkan peranan penting dalam pembentukan pasukan polis yang kini wujud di negara ini. 

Satu lencana khas telah dikeluarkan untuk menandakan `Gerakan Bersedia Berkhidmat'. Lencana ini dipakai oleh setiap pegawai dal dalam pasukan sehingga ke hari ini.

Satu lagi langkah yang penting  ialah menukarkan nama Rumah Pasung kepada`Balai Polis'. Penukaran ini telah membant hilangkan pandangan dan sikap negatif  terhadap Polis.
 
Perasmian Maktab Polis Kuala Kubu Bahru oleh General Sir Gerald Templer pada tahun 1953. Berpakaian baju Melayu ialah DYMM Sultan Selangor, Sultan Salehuddin Abd. Azizi Shah

Kurang ajar betul British ni ye, kalau ikut adat melayu tak mungkin sultan duk belakang, dan hanya tengok orang lain merasmikan maktab. Kalau ini berlaku sekarang mahu Ibrahim katak dan Zul kambing mengamuk........

0 comments:

My Blog List

About This Blog

Blog Archive

My Blog List

[Valid Atom 1.0]

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP